Yes, blir att flytta sensorn senare idag. 
Det har jag upplevt. Otroligt obehagligt. Tjocka betongväggar, fönster av typen man har till inglasade altaner i Sverige, englas med aluminiumprofil. Värmefläktar i varje rum, eller luft-luft. Jacka hade de flesta inomhus, samt tjocka tofflor. Guangxi. dit åker jag numera bara på våren och hösten, på sommaren är det olidligt varmt och på vintern som ovan beskrivet.
/
![]()
Min brf snittar 30kWh om dagen
Hur många hushåll?
4 
Tiotecken
Fast är det mindre lägenheter och enpersonershushåll motsvarar det ju en större villa med fyra personer. 
Jo så är det, dock har vi trähus med självdrag (fint ord för hål i väggen) så jag tycker vi gör åt alldeles för mycket. Vi kägger dock ingen el pä uppvärmning. Det går på fjärrvärme?
Fast alla har ju inte en egen kyl och frys i en villa (även om vi faktiskt har det här om jag räknar på det…)
7.5kWh har vi aldrig varit nere på här. 9kWh är rekordet. Kyl+frys+dator+nätverk+TV så blir det 7kW på en dag.
EDIT: Vi är nästan där såg jag nu. Absoluta bottennoteringen var visst 7.75kWh för någon vecka sedan.
Ekonom: “Rena blodbadet” väntar medelklassen i januari
Med högre priser på el, livsmedel och drivmedel samt stigande räntor kan en genomsnittlig barnfamilj boendes i villa vänta sig att deras hushållsutgifter kommer att öka med 48 procent under 2022 jämfört med 2021. För ett pensionärspar är motsvarande siffra 36 procent. Det är däremot stora skillnader beroende på var i landet man bor, enligt nya uträkningar som SEB har gjort.
4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Minst 27 500 kr mer i kostnader i vinter
Fast tänk på att;
@janbolmeson driver ekonomipodd i ett rum, @carolinebolmeson skrivarbyrå i ett annat, Freja aktieinvesteringsföretag i ett tredje och Elsa drar upp planer på världsherravälde i ett fjärde. ![]()
Jag menar mest att om det är t ex fyra lägenheter på 50 m2 vardera, det bor en person i varje, i källaren finns gemensam tvättstuga men alla har egen dator, router och endast halvkyl/-frys, har var sin TV etc.
Jag som ofta är själv inser att mycket av elen visserligen går till fasta saker, men mycket drivs också av hur man nyttjar den. Gamingmaskinen är på när sonen är hemma. Hemmabion nyttjas mest när vi är två, tvätt- och diskmaskin är beroende av mängden i hushållet osv.
Personligen är jag förvånad över att ha kunnat halvera elförbrukningen i min stora villa, genom att bl.a. aktivt jobba både med att hitta tjuvar med hög viloförbrukning, ändrade regler för ljusstyrning via hemautomationen, men även genom att ändra en del beteenden. Jag har rörligt elpris, inte timpris. Jag har funderat på att byta till timpris men tror inte att det lönar sig givet att jag ännu inte har elbil och har fjärrvärme.
För fjärrvärmen har jag ännu inte kunnat dra några slutsatser då behovet är väderberoende men jag räknar med att energibehovet har minskat rejält via sänkning av rumstemperaturen till 18, att hela övervåningen går på sparlåga, och beteendeförändringar vad gäller duschrutiner m.m.
Det finns mer att göra men de flesta bör kunna minska sin förbrukning rejält om man har fokus på det. Jag har gjort det av intresse och som utmaning. Det kommer att handla om sparade tusenlappar i månaden även om jag har mycket god ekonomi. Tusenlappar som jag i vinter i stället kan lägga på sparandet. Innan de höga elpriserna har det helt enkelt inte funnits någon större anledning att ens försöka spara.
Känner inte att jag har fått offra något. Visst är det kallare inne och lite mörkare. Men det finns sköna tröjor och tofflor. Jag har t.o.m. börjat använda pyjamas, en sådan har jag inte använt sedan jag var barn.
Syns väldigt tydligt vad som står för energiförbrukningen hemma hos oss.
Installerade med hjälp av @MatsL (tack för hjälpen) en extra energimätare bara på värmepumpen. Den gula linjen är total energiförbrukning via Watty / Pulse och den röda är bara värmepumpen.
Vad försegår 07:30 hos Fam Bolmesson? Tanka Tesla?
Panikladdning innan det blev dyrt vid 8?
Nej, tydligen återladdning. Laddade till rätt nivå igår kl 23. Något jag faktiskt inte visste att den gjorde.
Hur funkar det? Tömning och återladdning? Varför? Batterihälsa? Frågorna hopar sig. @Skogstomten vet kanske mer…
Teslan var igår inställd på att ladda till 65 %. Gissar att det sjönk under 65 % åtta timmar senare och då begärande bilen laddning eftersom sladden var inkopplad. Det är min gissning.