Tänk efter innan du lyssnar på det där.
USA:s andel av globalt index är jättestor men det är också korrekt viktat eftersom många stora bolag är noterade där.
Även svenska bolag som Spotify och amerikanska bolag som har sin verksamhet och omsättning primärt utanför USA är också ofta noterade i USA.
Så att bara titta på var bolagens aktier är noterade är missvisande.
Globalt index är korrekt viktat och du behöver inte välja bort det mer än du redan har gjort genom att äga Sverige.
Att blanda in ETF:er kommer bara att krångla till din redan krångliga portfölj ytterligare.
Notera att det är höga transaktionsavgifter för utländska ETF:er i annan valuta och då bör man äga dem under lång tid och inte vela och byta fram och tillbaka.