Fördel att sprida allt i många globala indexfonder?

Tänk efter innan du lyssnar på det där.

USA:s andel av globalt index är jättestor men det är också korrekt viktat eftersom många stora bolag är noterade där.

Även svenska bolag som Spotify och amerikanska bolag som har sin verksamhet och omsättning primärt utanför USA är också ofta noterade i USA.

Så att bara titta på var bolagens aktier är noterade är missvisande.

Globalt index är korrekt viktat och du behöver inte välja bort det mer än du redan har gjort genom att äga Sverige.

Att blanda in ETF:er kommer bara att krångla till din redan krångliga portfölj ytterligare.

Notera att det är höga transaktionsavgifter för utländska ETF:er i annan valuta och då bör man äga dem under lång tid och inte vela och byta fram och tillbaka.

4 gillningar

Själv har jag 3 portföljer hos 3 olika fondförvaltare kanske hängslen och livrem men rätt gött nör det senaste åren varit flertalet teknikstrul hos fondförvlatare att veta att man spridit ut pengarna på olika ställen ta som när nordnet hade strul där man loggade in på andra konton etc eller nör avanza flera ggr har visat siffran 0 på ens sparande….

Låter klokt, vilken är den 3:e fondförvaltaren?