Fördela pengar mellan ISK mellan sambos

Hej forumet! Jag har ca 100k på ett ISK, min sambo knappt 500k. Jag har föreslagit att fördela det jämnare över våra konton för att hon inte ska ligga över det skattefria beloppet under 2026.

Första frågan är om det finns något som gör att det inte är en bra idé, till exempel att saker kvittas mot varandra i deklarationen. Hon har bolån på ca 1 miljon, jag har inga lån.

Andra frågan är om vi nu ska göra en sådan omfördelning, om det är bättre eller sämre eller samma om vi gör det före 1/1 2026 eller efter.

Bolånet är ändå avdragsrätt mot hennes inkomst av tjänst så det gör ingen skillnad.

Om ni vill krångla och inte ser problematiken med vad som händer om det blir surt mellan er så ja visst. Ni går från 2130 kr till 0 kr i skatt på tillgångarna

Om ni ska vara optimala så måste hon flytta ut pengarna innan årsskiftet, annars kommer hon betala skatt för första kvartalet, dvs 500 kr mindre i sänkning.

2 gillningar

Ska hon ge dig 200 000 kr av sina pengar? Skriv ett gåvobrev i så fall. Som sambor har ni ingen automatisk rätt till varandras sparpengar.

8 gillningar

Den största nackdelen (för henne) är att du, sekunden efter att hon fört över pengarna till dig, kan sticka eller spendera upp dem och då har hon förlorat en stor andel av sitt ihopsparade kapital. Det gäller ju också om långsiktigt om ni skulle separera, du gå bort eller tex hamna i spelmissbruk eller liknande.

Jag skulle inte fört över flera hundra tusen till en sambo ”bara sådär” för att minska min skatt litegrann. Vad kan ens den extra skatten handla om 200 000kr*1%=2 000 kr, inte värt risken enligt mig

8 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Nej. Det är för lite pengar och för mycket förtroende inblandat. Det är inte värt det. Framförallt inte för din sambo. Flyttar hon pengarna till dig så är de juridiskt sett dina.

6 gillningar

Känns som att folk gör vad som helst för att slippa betala lite extra i skatt :rofl::joy: !!

7 gillningar

Absolut inte. Pengarna är ju hennes. Ni är bara sambos (även om ni varit det 10+ år. )krångla inte till det för småpotatis.

7 gillningar

Vad sparar ni typ en hel tusenlapp på ett helt år…. bara gå på ICA och den försvinner fort!

3 gillningar

Jag vet hur du tänker och troligtvis skulle du inte lura din sambo på pengar :smiling_face_with_three_hearts:. Men du är på RT just nu där folk är mer rädda om sina pengar än om egna liv :rofl::joy:. Här är det nörderi och igenomtänkt på allt i minsta detalj optimerad. :grin::rofl:

Majoriteten har mina dina och gemensama pengar. Pengar är heligt på RT.

Skatt är djävulen på RT där har du hittat rätt i alla fall haha! :rofl::joy: @midepau

2 gillningar

Lite provocerad blir jag av snacket om lite pengar, bara en tusenlapp och småpotatis. Nya reglerna för ISK gynnar främst höginkomsttagare och bromsar konsumtionen. Vi vanliga medborgare behöver tänka oss för. Litar ni på varandra ser jag inget fel i att dra nytta av systemet.

Gör överföringen innan nyår och unna er en god middag ute eller pytsa in 180 kr extra sparande varje månad. Om 10 år kan småpotatisarna vara 30 000 kr, är ni ihop om 20 år är det inte omöjligt att det är 100 000, det kanske då kan räcka till en semestervecka för hela familjen.

God Jul!

2 gillningar

Att lita på någon är helt OK men vid oroligheter förendras människor ganska snabbt och då är det lagen som gäller. Ingetting annat :+1:

Partner kan bli de värsta fiender bara på kort tid :+1:

5 gillningar

Provocera hit och provocera dit. Själv provoceras jag av att de med ett halvdussin ungar kan sprida ut sina pesetas på halva släkten. Man kanske borde fråga grannen också? :zany_face:

Gör som du vill TS, men nu vet du iaf vad lagen säger om det skiter sig med sambon. :heart:

2 gillningar

Ja visst är provocerande när småsparare kommer undan att betala staten “småpengar” för att bygga upp lite kapital, när det finns mångmiljonärer som kommer undan med stora summor.

1 gillning

Om jag hade varit din sambo hade jag aldrig i livet gått med på en sån lösning för att spara småpengar. Ni är sambos, inte gifta. Låt henne ha sina pengar och du dina.

8 gillningar

Jag är helt för att inte ha det där löjliga fribeloppet, och det har jag varit tydlig med förr. Så, du kanske kan slappna av lite och kanske ta mitt tydligt skämtsamma svar som just ett sådant?

1 gillning

Vi har uppenbarligen inte samma typ av humor, troligtvis delar du och jag inte många synsätt och värderingar, men det är helt ok för mig.

Det jag ville med mina inlägg var att dela min syn och jag är medveten om att den ofta är alternativ för dem flesta.

Åter igen, God Jul.

1 gillning

Började min resa utan pengar. Några här har väl 10+ miljoner , ganska många här mellan 1-10 miljoner. Vi är alltså ingen rikemansklubb på något sätt. Vi är vanliga dödliga som du, men vi har premierat sparande istället för att bränna överskottet på restauranger, utlandsresor, feta boenden, nya bilar.

När ens innehav på börsen kan röra sig med en vanlig månadslön på daglig basis. Varför ska man bry sig om ISK-skattens fribelopp på 300K? Jag sparar inte pga fribeloppet, utan det är någon som fått för sig att vi behöver en morot för att göra det. För mig kan de återställa ISKreglerna från 2012. Ta bort fribeloppet. Blir renare. De som inte investerade tidigare kommer inte investera mer pga fribeloppet. Där ger jag dig rätt.

4 gillningar

Jag är inne på exakt samma funderingar som du TS. I mitt fall är vi dock gifta och pengarna delas ändå 50/50 om vi delar på oss. Vi sparar det mesta i min frus ISK och samtidigt ”barnens”, fast de har ju inga egna konton av förklarliga skäl. Nu tänkte vi dra över ”barnens” pengar på mitt isk just för skattens skull, men när behöver man göra det imed många röda dagar innan det är 1/1. Pengarna ligger på lysa och kommer fortsätta sparas där. Men hur många bankdagar behöver man ha på sig för att få ut pengarna innan 1/1 och samtidigt inte vara utanför marknaden för länge?

Jo men i det här fallet kan ju den ena parten förlora 40% av besparingarna om det blir någon allvarlig osämja och någon vill dra. Tycker du att 200 000 kr också är “småpengar”?

Små pengar är också pengar.

Gammalt trejdingordspråk.

Jag funderar på att göra samma sak till mina barn.

och deras olika mammor.

I slutändan vinner ju barnen på det.