Mina nuvarande bågar och även de jag hade dessförinnan är av märket Starck, som nog kostar lite mer än de billigaste märkena, även om de inte är så dyra som det där märket som Tankarna nämnde. Jag har varit mycket nöjd med dem. De har särskilda gångjärn som kan böjas i många vinklar (se någon form av demonstration på exempelvis https://www.youtube.com/watch?v=P0HBeMdZYA4). Det upplever jag som förvånansvärt praktiskt. Jag har inte sett något annat märke med sådana gångjärn. Det handlar inte heller bara om denna funktionalitet, utan gångjärnen känns också riktigt rejält konstruerade. På bågar av andra märken har jag varit med om att gångjärnen efter ett tag inte känts lika spända, men någon sådan försämring har jag inte märkt av på Starckbågarna.
Anledningen till att jag bytte till ett nytt par senast var att jag ville återgå till en modell av metall i stället för acetat, så att jag skulle kunna få sådana där justerbara pluppar vid näsan. Det hade jag saknat. Även de här plupparna känns lite extra kvalitativa. De är rörliga i flera riktningar på ett sätt som jag inte hade varit med om tidigare, vilket gör att de sitter riktigt bra.
Jag vet inte om en del av detta är inbillning, men jag upplever i alla fall att jag har nytta av funktionerna och att kvaliteten är bättre.