Jag är 33 år, tjänar ca 40k brutto och ska snart ärva 800k. I dagsläget äger jag en bostad värd runt 2 miljoner tillsammans med min fru, har ett billån på 170k, samt en mindre buffert och pensionssparande på 15k vardera.
Min spontana tanke är att öka bufferten till 75–100k på ett sparkonto med ränta, och investera resten. Jag funderar på att dela upp pengarna mellan ett långsiktigt pensionssparande med 100% aktier och en mellanrisk 60/40-portfölj (Allt på Lysa).
Det jag främst klurar på är om jag borde använda en del av arvet till att betala av billånet direkt, samt hur många olika ”hinkar” jag egentligen borde dela upp mitt sparande i. Hur hade ni lagt upp det i min situation? Tacksam för alla tips!
Jag hade betalat av billånet, ökat upp bufferten, slängt in resten på börsen och ökat månadssparandet med motsvarande belopp som billånet kostat dig varje månad.
Detta förutsätter väl att den som lämnat arvet till TS har skrivit att det ska vara enskild egendom.
Det kan inte TS göra något åt i efterhand.
Men om TS fick det som enskild egendom kan TS förstås välja att inte använda det för att betala av på gemensamma lån och utgifter, om det var det du menade.
Går absolut att lösa i efterhand. Inga problem alls. Om arv/gåvan inte är enskild egendom så kan man givetvis lösa det med äktenskapsförord i efterhand.
Du flyttar målstolparna. Först påstod du att det inte går att göra något åt i efterhand. Det stämmer inte – det går att reglera genom äktenskapsförord. Att den andra maken kan välja att inte gå med på det är en separat fråga.
Det blir lite ordklyveri. Om ett arv mottagits som giftorättsgods så var det förstås inte enskild egendom när det mottogs. Men makarna kan senare genom äktenskapsförord bestämma att tillgångarna som härrör från arvet ska vara enskild egendom framöver. Resultatet blir då att de inte ingår i en framtida bodelning. Det var den möjligheten jag syftade på när jag skrev att det går att lösa i efterhand.
Vi träffar juristen som arbetar med arvet till veckan för att jobba fram ett dokument. Jag tänker att min pappa, som avser att ge mig arvet då kan be att pengarna skrivs som enskild egendom och att detta även gäller ev. avkastning?