Trillade över denna grafen idag och den stack ändå ut för mig. Inte minst på att vi läggar nästan lika mycket tid på jobb som meida.
Urk, jobbigt att läsa sånt.
Har för mig om man gör en sak 1min varje dag blir det runt 21dygn på en livstid.
Så jag hoppar över att bädda sängen så har jag “tjänat in” 3veckor ![]()
Så om man tränar 60 minuter i snitt varje dag så har man förlorat 1260 dygn vilket är 3,5 år och tar man bort sömnen blir det typ 4,5 år. Man plågas alltså 4,5 år för att ev tjäna några extra år i livslängd
Läste någonstans att man får tillbaka ungefär lika mycket tid som man tränar - MEN - att den andra tiden är lite roligare givet att man har en friskare kropp. ![]()
Och sedan kanske det visar sig att man tillbringar de sista åren på ett hem utan att veta vem man är eller vart man befinner sig…kvalitet framför kvantitet i livet ![]()
Det finns ju, som jag ser det, tämligen goda möjligheter att påverka det här scenariot, exempelvis genom att träna lite mindre, mycket mindre eller inte alls.
Ja, men på riktigt borde man ju fundera om det verkligen är värt att träna och i sådana vad the “sweet spot” är. Det är ungefär som när det kommer till sparande och konceptet med die with zero. Vad är poängen med att dö mest vältränad på kyrkogården? ![]()
Jag har alltid varit emot träning just på grund av att jag inte tror det ger mer än vad det tar. Det är dock helt taget ur luften och jag är verkligen villig att ändra åsikt om motsatsen är bevisad eller åtminstone hitta en gyllene medelväg.
Att jag inte tränar tror jag också beror på att jag inte har det minsta problem med varken vikt, psykisk ohälsa eller kondition och då ger träning ingen belöning alls förutom eventuellt den där diffusa belöningen i framtiden.
Så bortkastat att sova. Vi måste få bort det. Den stora boven i det hela. Resten är småpotatis. ![]()
Jag nog säga att de finns väldigt många studier som korrelerar träning med både högre kognitiv förmåga, välmående, livslängd för att nämna några. Sedan tror jag också att man har större “fördel” av att ha gjort de ju högre upp i åldern du kommer. De iaf mitt måtto att jag tränar för att jag vill kunna vara aktiv högt upp i åldern, men ja sedan gillar jag ju att vara just aktiv i min vardag med löpning / snowboard, men hade gärna velat hålla på med det så länge jag kan! Man kan ju också bara göra vardagsmotion…tex cykla till jobbet eller gå en promenad, de behöver ju inte vara gå till gymmet och maxprestera.
Det var visst någon på YouTube som satt och gaggade om det här häromveckan. Han höll sig tydligen till veckotiden och hade färre färger, men den där turkosgröna “klossen” ser störigt stor ut här också. ![]()
“Lögn, förbannad lögn, statistik…”
Sömnen räknas på hela livstiden, men sett till de vuxna och friska åren så är arbetet en större bov (speciellt med intvingad pendling och annat trams). Låt det sjunka in. ![]()
Tror att det var Arnold Schwarzenegger som sa att man får sova snabbare. Brukar tänka på det när jag ska upp tidigt och får lite sömn.