Hej
Rika tillsamman portföljen tror jag rekommenderar 60/40 fonder/räntor.
Tar gärna feedback på följande tankegång i mitt läge där jag arbetat ihop kapital som bör räcka livet ut och kanske mer(”vunnit spelet” som Jan brukar säga)
Jag är 55år och har kapital som jag med dagens penningvärde och min planerade konsumtion bedömer kommer vara livet ut (till 90 iaf,) Så värde utveckling som matchar/slår inflationen är mitt mål.
Principen jag tänkt avseende fördelning globala indexfonder /räntor är rullande 7,5 års levnads omkostnader i räntor - resten i fonder.
Detta generar dock i mitt fall cirka 70% i index fonder. För hög/låg risk?
1 gillning
Jag tycker den är klart rimlig, jag siktar själv på att ligga ca 70/30 framöver.
2 gillningar
Spännande!
Hur tänker du kring pensionsuttag och pensionens fördelning mellan aktier och räntor? Eller är det med i dina 70/30?
Bra fråga. I 70/30 viktningen har jag slagit ihop förväntat nettovärde av pensionsuttag och andra likvida tillgångar. Dock ligger 100% av pensionerna fn (och det är en del kapital där) i index fonder och de andra likvida tillgångar därmed lite övervikt mot framförallt bankkonton med ok ränta. Pensionerna behöver jag styra om för att kunna börja/hinna ta ut pensioner under statliga skatte bryt gränsen innan man lägger näsan i vädret.
Mycket bra!
Från vilken bok?