Förenklade globala barnportföljen. Tre fonder

Hej,Har en fråga ang. denna portfölj. För ett tag sedan sålde jag av pacific precious p.g.a. höjd avgift. Då jag inte hittade någon likvärdig guldfond på Avanza valde jag att gå över till en 90/10 fördelning (Avanza Global och Spiltan Räntefond Sverige). Nu till min fråga. Bör jag lägga till några fler fonder för att exponera mig mot fler bolag och således kanske öka chanserna för bättre avkastning?

Hej,
En tillväxt fond vore ett enkelt och bra tillägg.

Exempelvis (från denna sida https://rikatillsammans.se/basta-fonderna-2020/ ) :

Länsförsäkringar Tillväxtmarknad indexnära
Bra alternativ: DNB Global Emerging Markets Indeks A, SPP Emerging Markets Plus (etisk)

Mvh William

Eftersom du har konto på Avanza så är Avanza Emerging Markets ett billigt alternativ, billigare än ovan nämnda.
//Tobbe

Vill du köra etiskt kan du ju köra SPP global plus, spiltan räntefond Sverige och SPP Emerging plus så slipper du bidra till så mycket utsläpp, orättvisor mm.

1 gillning

Hej Henrik!

Som ovanstående har skrivit så kan en tillväxtfond vara något att lägga till om du vill ha lite exponering mot mindre välkända marknader, då passa Avanza Emerging Markets perfekt!
Du skulle kunna ha någonstans mellan 10-20% av hela portföljen i tillväxtmarknader.

Du skulle också kunna lägga till en Sverigefond, t.ex SEB Sverige Indexfond eller Spiltan Aktiefond Investmentbolag, här också någonstans mellan 10-20%.

Utöver detta så tycker jag inte att du har behov av någon annan exponering!

Tack för snabb återkoppling. Blir kanske och lägga till några av ovannämnda fonder då.

Hej! Fortsatt fråga. Förslag på förenklad barnportfölj med 100% aktier?

Ingen skillnad. Skippa bara räntefonden :slight_smile:

Säger som Havde, ta bort räntor och kör samma fonder som jag skrev ovan :slight_smile: