Förenkling av ISK + KF

Hej,
Min ISK har börjat bli lite spretig, med en del aktier som överlappar med investmentbolag för dubbelexponering. Samt ett par riktiga tråkiga nitar i SBB B (och en slatt D), samt LVMH. Har tänkt sälja av förlusterna och allokera om och förenkla lite. Innan jag hade en KF så har jag köpt Apple och Microsoft på min ISK, vill sälja och ha de utländska aktierna på min KF pga källskatten. Sen ville jag göra mig av med Swedbank Robur Technology och BMC pga höga avgifter.

Förenkla lite. Långsiktig sparhorisont. Tar gärna feedback och kommentarer.
Skickar med bilder på min nuvarande fördelning.

ISK

55% Investmentbolag

• 35% Investor B
  • 10% Latour B
  • 10% Lundbergföretagen

35% Global exponering

• 30% Länsförsäkringar Global Indexnära
  • 5% Avanza Emerging Markets

10% Småbolags- och Sverigefonder

• 5% PLUS Allabolag Sverige Index
  • 5% Handelsbanken Global Småbolag Index

KF

40% Investor B
40% Länsförsäkringar Global Indexnära
7.5% Apple
7.5% Microsoft
5% Virtune Bitcoin

Det här med ISK och utländska aktier. Vad jag kan se i deklarationen så dras den utländska källskatten av från kapitalskatten i deklarationen fullt ut. Någon som har koll på detaljerna? Är det bara i speciella fall som KF behövs för utländska aktier?

Finns det någon anledning till att du vill frångå marknadsvikt?

Hej,
Vad menar du med frångå marknadsvikt? (är relativt ny).

Som jag förstått det är fördelen med KF är att de (Avanza) begär tillbaka den utländska skatten åt dig och betalar ut den året efter.

Om du inte har en väldigt, väldigt god anledning att kladda och krångla som du gjort nu är det ju lätt löst. Jag kör själv en mix av

• LF Global
  • Spiltan Investmentbolag
  • Plus alla bolag Sverige
  • Avanza emerging markets.

Mer behövs absolut inte för just breddens skull, snarare kan man skippa investmentbolagen om man inte har en specifik tro på just dem.
Man kan nöja sig med bara globalfond eller globalfond+sverigefond också.

Hej,
Tack för svar.

Så den stora skillnaden på våra portföljer är att du inte har något för småbolag, samt du kör Spiltan Global Investmentbolag - där jag specifikt körde på Investor, Latour och Lundberg? Är personligen fan av Investor och hur välskött det är.

Hade du skippat t.ex Latour och Lundberg? Jag gillade att ta med dem för deras marknader kompletterade Investors.

Hej! Det som brukar anses maximera riskjusterad avkastning är att investera enligt samma fördelning som resten av marknaden gör, det vill säga i princip 100% i en vanlig globalfond. Så jag tänker att man bör ha goda skäl innan man avviker från detta. Annars är det mest sannolika att man ökar sin risk eller minskar sin avkastning i onödan.

Jag äger dem indirekt via Spiltanfonden men gillar Investor mycket mer. Har faktiskt 6% Investor i portföljen också, utöver fonderna…. :grin:

1 gillning