Förenklingsregeln + huvudregeln

Kollade med SKV och de sa såhär:

Det är OK det är affärsmässig motiverat vilket innebär att överföringen gjord med syfte att främja företagets ekonomiska intresse och lönsamhet. Villkoren för överförening bör vara jämförbara med vad som avtalats mellan oberoende parter under liknande omständigheter. Överföringen ska vara en faktisk ersättning för en tjänst eller vara som har tillhandahållits.

1 gillning

Tack för återkoppling.

Förklarade du ovan situation och isf vad fick du för svar?

Kortfattat så sa de att det var OK så länge det var affärsmässigt motiverat.
Så om man har två identiska verksamheter och du i bolag 2 har gjort ett jobb åt bolag 1 så är det inget konstigt med det.

För min egen del löste det sig dock med att jag i fakturan från bolag 1 till kund bara kommer ändra bankgironummer på en eller två fakturor så kommer pengarna till bolag 2 istället, kunden tyckte inte det var ngt konstigt fastän kontraktet var skrivet till bolag 1.

Det är väl kanske på affärsmässigt motiverat och armlängds avstånd det kan brista. Andra stycket gränsar väl till någon form av brottslighet.

Tror du är ute och cyklar vad gäller andra stycket. Förklara gärna vad som får dig att tycka att det skulle vara brottsligt?

Att ändra BG numret så att en betalning kommer in på en konto som inte tillhör bolaget som ställde ut fakturan.

Aha, då var jag klumpig i min förklaring.
Jag menade att kunden tyckte det var OK att bolag 2 skickar fakturan (dvs att fakturan tillhör bolag 2) fastän bolag 1 skrivit kontraktet.

(Och uppdatera med rätt bolagsnamnet, orgnummer och momsnummer hoppas jag du menar)
Fakturan måste ändå följa bokföringslagen.

Det var en enligt mig oväntat att Skatteverket inte såg rött eller åtminstone gult i det upplägget. Skönt för dig att du fick svar!

Ja självklart, SKV eller kunden brydde sig inte om bolag 1 eller bolag 2 fakturerade fastän kontraktet är skrivet med bolag 1 = kontraktet spelar ingen roll i detta.
Såg det som självklart att fakturan ska vara korrekt vad gäller orgnr, momsnr, bolagsnamn etc. :laughing:

1 gillning