På min arbetsplats har vi regelbundna möten med en rådgivare gällande tjänstepension. Vid det senaste mötet kikade vi även på en “gammal” tjänstepension som jag har kvar hos skandia från en tidigare arbetsgivare.
Denna har jag själv ändrat i efter jag slutade på den arbetsplatsen.
Jag har fått ett förslag på en ny fördelning av mina fonder. Är det nya förslaget bättre eller bör jag behålla min nuvarande fördelning?
Arbetsplatsen betalar för att någon ska komma in och försöka lura dig på pengar. Det är helt sjukt.
Du borde göra det jag gjorde på min arbetsplats—jag klagade uppåt (upp till VDn eftersom det är ett litet bolag) och fick dem att göra om tjänstepensionsupphandlingen till något vettigt i stället.
Klaga. Berätta att de försökte lura dig så att arbetsgivaren vet.
Som 36-åring förstår jag inte varför du inte skulle hålla 100% aktier (visst, om du är riskaversiv och inte sover gott om natten annars, men generellt är du ung nog att ha en riskutsatt portfölj)
Inte mer än 10% Sverige iaf! På lång sikt, för en 36-åring… Home bias är omdebatterat; det finns ganska starka argument för att det har spelat ut sin roll det hade förr. Home bias uppstod inte för att det är smartare utan för att det förr i tiden var billigare och lättare rent kunskaps-/informationsmässigt att köpa och sälja på den inhemska hemmabörsen för aktier.
Enligt mig: det enda kvarvarande argumentet för Home bias i dagens digitaliserade miljö för investeringar privatpersoner som vi här på RT forum gör, är “compare with the Jones’s”-argumentet.
Jag får nämligen uppfattningen, av kollegor/vänner, att en vanlig svennebanan antingen
har allt på nollräntekonto hos storbank
köpt aktier i Telia Ericsson H&M etc
köpt aktier i Fingerprint och random läkemedelsstartup
Så jag får verkligen inte ” compare with the Jones’s”-argumentet” att hålla. Förlorar man nästa budgivning är det för att den andra fått cash från föräldrar eller vabbat mindre eller har högre lön