Lokaltidningen listar nystartade företag i kommunen. Bland diverse bygg, bil, hund och liknande småföretagande så är det påfallande ofta det startas bolag (något eller några varje vecka) med beskrivning i stil med rubriken, äga och förvalta aktier etc.
Jag tvivlar på att det finns utrymme för så många börsmäklare så jag gissar att det är skatteknep ihop med annat företagande eller kanske fire?
Standardupplägg: man driver ett bolag, äger det via ett eget AB, och det bolaget har just “äga och förvalta aktier” som verksamhet. Eventuellt har det ökat med nya holdingbolag efter de nya 3:12 reglerna för utdelning i fåmansbolag som trädde i kraft i år.
Har åtminstone sen +25år varit ett vanligt råd att skriva in det i verksamhetsbeskrivningen ”bara för att”.
Tror bakgrunden är för OM man kommer på att man vill trada/investera bolagets pengar i t ex aktier/fonder så är det kanske tydligare, ser bättre ut gentemot Bolagsverket, Skatteverket och externa intressenter?
Tack för svar, förstår förklaringarna men mängden känns fortfarande märklig, det är en kommun med typ 60k personer. Men det kanske är mest för att jag inte är insatt i företagandevärlden
Tror precis som andra redan skrivit att Holdingbolag kommit upp på tapeten väldigt mycket pga nya utdelningsregler. Då blir det ännu mer naturligt med den skrivningen.