Företag - Köpa fastighet med icke vinstskattade belopp

Hej,

Vill förvärva en fastighet alt bostadsrätt(som tillåter JP) och hyra ut via mitt aktiebolag.

Finns det något sätt att använda bruttomedel dvs intäkter som ej vinstbeskattas för att förvärva ovanstående?

Exempelvis om jag drar in 3 miljoner ex moms och har 0 kr i utgifter, kan jag på något sätt disponera dessa 3 miljoner så de kan läggas som köpeskilling på en fastighet/ bostadsrätt?

Ja, det vore ju fullkomligt underbart för alla företag om man kunde trolla bort vinsten på detta sätt. Så enkelt är det inte.

Köper du en fastighet eller en större inventarie får du dra kostnaden enligt en avskrivningsplan. På villor är den två procent på byggnadsdelen. På tomtvärdet är det 0. Anses köpeskillingen vara 2,5 miljoner blir avdraget 50 000 kr.

3 gillningar

Ja det vore fantastiskt. Tack för svar!

1 gillning