Företagare: amortera på lånet eller inte?

God afton!

Jag lånar tråden för mitt spörsmål.

Jag har i dagsläget ett bolån på 830.000 kronor på ett hus som är värderat till 1.100.000. Inga stora summor, jag vet.

Jag har fått ett förhandsbesked på att huset kan vara värt 1.200.000 i dagsläget, men jag har fortfarande en del som jag vill åtgärda innan jag värderar om på riktigt.

Bolåneräntan ligger på 4,94% på löpande bindingstid. Jag har 200.000 i likvida medel. 638.000 i investerade medel, varav cirka 24.000 på Savelend, som ju är mer svårlikviderat än aktier och fonder.
Månadslön netto på 20.000. Har valt låg lön för att ta utdelning istället.

Företaget betalar 4.000 i månaden i hyra för garage och parkering. Detta betalas skatt på kapitalinkomst på. Räknar med en utdelning på mellan 90.000 och 150.000.

Fråga. Ska jag betala av hela eller delar av lånet? Jag är ju med min låga lön inte i förhandlingsläge att byta bank på lånet. Jag lyckades dock pruta ned nästan en procentenhet på räntan genom att “hota” med att betala av 200.000 på lånet.

edit: Jag har som mål att investera mellan 8.000 och 15.000 varje månad i snitt uträknat över året.

Ligger i princip helt investerad, men undrar ändå om det måste vara bara det ena eller det andra? Ni skulle kunna betala av en del, och ligga investerat med resterande till exempel

Är det ditt eget företag som betalar detta? Eller är det någon annan som betalar för detta?

Vad spelar det för roll vad huset är värt på marknaden? Det känns som att du vill utnyttja kapitalet i huset till någonting. Varför vill du det? Du verkar ha en orsak till att huset ska vara värt mycket.

Du skriver själv att du har kapital. Bra för dig. Fundera ett slag på de negativa effekterna av att inte ha något kapital. Då är du utlämnad till blancolån. Att ha pengar att ta av är en bra sak, särskilt när man har hus.

Här kommer några subjektiva och oombedda tankar. :wink:

Jag brukar avråda från att göra så här. Den stående rekommendationen de flesta av oss är överens om är att försöka ta så hög lön som möjligt (upp till ca 50.000 SEK/mån) istället för utdelning och spara utdelningsutrymmet. Framförallt eftersom det bla.

1. Ger högre avsättning till pension

2. Ger dig en högre SGI som välfärdssystemet bygger på

3. Påverkar bl.a. hur mycket man kan låna etc.

Vilka för- och nackdelar ser du själv med att betala av eller inte?

Finns det någon kombo av att göra lite av varje?

Ja, det är mitt egna bolag som betalar hyran.

Värdet på huset spelar roll för hur mycket jag är tvungen att amortera varje månad. Det kanske jag glömde att skriva.

Och jag vet att det anses att man ska betala ut så mycket som möjligt i lön. Men jag är inte med på den båten. Då blir pension uppbundet på tid och det vill jag inte. Om jag vill gå i pension när jag är 55 eller 52 eller 49 så tänker jag göra det. Oavsett vad pappa staten tycker.
Genom att då ha full kontroll över mitt egna pensionskapital så kan jag göra vad jag vill, när jag vill.

Jag gillar dessutom inte att arbeta mycket, så några 50.000 i månaden kommer jag inte att ha som lön. Jobbar i snitt över året kanske max 30 timmar i veckan och är rätt så nöjd med det.

Jag börjar väl landa i att jag kan betala av lite extra med utdelningspengarna. Det är ju som sagt tråkigt att behöva börja om från början med kapitalet.

Skatten på utdelning är i princip samma som lön innan du kommer upp över brytpunkten. Googla fram en kalkylator för att räkna på privatbeskattningen utifrån vad du bor i %. Skatten på utdelning är 20.6% bolagsskatt + kapitalskatt 20% = ca. 36,5 %. Om du tar ut lön till 20tkr brutto per månad och bor i Stockholm är skatten 36,8 % istället (inkl sociala avgifter).

Och då får du pension också på det sätt Jan beskrev. Du har ett mycket effektivare uttag av pengar på det sättet. Stor skillnad för 0,3 % skatt. Sedan beror detta givetvis på beloppen du skiftar, men räkna på det. Du kommer inte förlora på att ta ut mer i lön på de nivåerna du talar om.

Jag skulle dessutom föreslå att inte betala hyra via bolaget utan ta lön för de pengarna också. Utan betala hyra först när du kommer över brytpunkten.

Om det nu stämmer som du skriver så innebär det fortfarande att mina pensionspengar blir uppbundna i tid och jag fortfarande ingen kontroll över det.

Gällande hyran så borde väl det definitivt ge mig mer i fickan än vad både lön och utdelning ger?

För de 0,3 % i skatt får du 18,5 procent pension av din pensionsgrundande inkomst. Dvs. ett stort övervärde, även om du inte har full kontroll över dem. Skatten på hyran är 30 % såsom kapitalskatt i privatekonomin. Där blir skillnaden lite större, men fortfarande lätt ‘ekonomiskt’ värt.