Jag driver ett bolag inom IT branschen och har 16 anställda. Vi har vuxit rätt snabbt så håller fortfarande på att bygga upp hållbara processer.
Nu funderar jag på löneprocessen. I grova drag är det två steg.
Steg 1: Bestäm ett löneutrymme
Steg 2: Fördela rättvist bland anställda
Jag undrar hur ni andra som har anställda gör steg 1?
Vi har kollektivavtal så vi skulle kunna göra det lätt för oss och säga att vi sätter löneutrymme till “märket” från avtalsrörelsen. Men det känns inte helt rättvist mot anställda eftersom vi går bättre än snittbolaget (15-20% vinst senaste åren) och jag tycker de anställda ska få ta del av den vinsten genom bättre löneutveckling.
Har höftat tidigare år. Typ “3.5% ökning i snitt känns bra om märket ligger på 2%”. Men blir ju lite godtyckligt…så är som sagt nyfiken på hur ni andra gör.