Ni som arbetar som chef med lön och lönepolicy - SE HIT!

Hej!

Ni som arbetar på små/medelstora företag utan kollektivavtal med individuell lönesättning. Hur har ni utformat er lönepolicy och vad baseras den på? Om ni har en pott som ni fördelar, vad baseras den på? Föregående års vinst? Hur många procent? Ja ni förstår säkert vad jag är ute efter. Vill helt enkelt höra från er som arbetar som Chef och har ställts framför dessa frågor tidigare samt fördelar och nackdelar med er lönepolicy.

God fortsättning!

Hej!
Jag arbetar på ett företag med 15 anställda där jag är lönesättande chef för alla. Till att börja med är det svårt att sätta rättvisa löner och mitt råd är att skapa en kultur på företaget som kretsar kring andra värden än bara lön, det underlättar vid länesättning.
Policyn är att ha konkurrenskraftiga löner för vår bransch och vår region, dvs ingen ska behöva byta jobb för att få en rättvis lön. Man ska kunna få en högre lön genom att byta jobb men då är vår utgångspunkt alltid att personen ska ha fått en lön som högre än den “förtjänar” dvs lönsamheten hos vår konkurrent blir sämre genom att anställa personen och vi kan ersätta den med en som har lönen vi föreslår.
Vi jobbar inte med potter men spanar såklart alltid på märket även om vi i princip alltid ligger någon/några procentenheter högre.
Man får inte extra lön för specialansvar eftersom detta nästan alltid är något som personen tycker är kul och som är mindre kvalificerat och lönsamt för oss än om de jobbar på med sina normala arbetsuppgifter. Dvs sidouppdragen är snarare en förmån även om de kan gynna företaget på sikt. Det är heller sällan något de får välja utan jag delar ut dessa så som jag tycker att det passar då det bygger mycket på intresse och driv.
Det som verkligen ger en extra boost på lönen är att man drar in egna jobb eller avlastar mig på andra sätt, t ex genom arbetsledande uppgifter.

2 gillningar