Företagare som funderar på att köpa hus i framtiden - vad ska jag tänka på kring privatekonomin?

Jag känner att jag skulle behöva få lite rådgivning/tips kring hur man som företagare kan förbättra sin privata ekonomi så mycket som möjligt, alltså nyttja företaget så mycket som möjligt i det privata livet. Sparande, investeringar förmåner och så vidare.

Kort om mig så har jag drivit AB i 8 år, varit någon form av frilansare/konsult och iom att jag knappt haft några omkostnader samtidigt som jag bott med sambo så har jag legat på en inkomstnivå så jag precis klarar mig. Nu börjar vi sakta men säkert titta på att köpa hus inom en snar framtid och då känner jag att det är dags att lägga upp en plan och få ordning på ekonomin.

Under åren har man fått en del “tips” men aldrig tagit mig tiden att undersöka vad som är bra eller dåligt.

Några av dessa tips är:

• Skaffa Amex privat och gör utlägg för alla kortköp i företaget
  • Förmånsbil istället för privat billån
  • Maxa lönen upp till brytpunkten
  • Köp fonder via företaget
  • Ta ut så lite lön som möjligt och ta större aktieutdelning istället

Det enda jag faktiskt nyttjar företaget för just nu är att köpa ny mobil och dator, men det känns som jag missar mycket annat. Hur gör ni andra företagare?

Har du behov av att låna så ska du börja ta ut rejäl inkomst asap helst redan förra året! :smiley: Bankerna är kinkiga och struntar (i princip) i vad du har för kapital i firman, det banken vill se är deklarerad inkomst av tjänst och helst under längre tid.

Bil är inte alls säkert att det lönar sig med förmånsbil när man står med kostnaderna på bägge sidor s.a.s., det behöver man räkna på.

I övrigt har jag nog inte så många tips, mer än kanske se till att ha de två personalfesterna man har rätt till varje år där det även är tillåtet att bjuda in de anställdas partners (d.v.s. din sambo även om hon inte är med i styrelsen eller arbetar i bolaget)

1 gillning

Ta ut så lite lön som möjligt och ta större aktieutdelning istället

Rekommendationen i forumet brukar vara att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig inkomstskatt för att behålla behålla SGI med, maxa tjänstepensionen och sedan ta utdelning enligt förenklingsregeln.

Att maxa tjänstepensionen ställer jag mig tveksam till. Det är den minst skatteffektiva och minst flexibla sparformen om man är egenföretagare. Jag skulle säga lön upp till brytpunkten, sedan utdelning enligt huvudregeln. Finns det överskott, spara det i bolaget istället.

Förmånsbil var för bara något år sedan en no brainer. Numera är det hugget som stucket. Jag har förmånsbil för att jag ser det som fördelaktigt att ta bilens kringkostnader på bolaget. Jag råkade ut för en bilolycka för något år sedan och då stod bolaget för självrisk och hyrbil för den tiden som försäkringen inte täckte.

Annars handlar det ju mycket om att avlasta privatekonomin så mycket det går. Allt från “enklare förtäring”, terminalglasögon, friskvård, julgåvor till större inköp som kan gå på bolaget.

Det finns annars en hel del inlägg på forumet på det här ämnet.

2 gillningar

Gör bara skillnad på marginalen, kan vara roligt men det är inte här slaget står.

Njae… tanken är att det ska gå ungefär lika ut om det hade varit en supergrej hade alla gjort det och långt ifrån alla företagare har bilen på firman.

Ja, jätteviktigt ur flera perspektiv - kunna få bolån, avsättning till pension, SGI om du blir sjuk, föräldrapenning etc.

Njae, först efter maxad lön och maxad utdelning.

Direkt fel.

Njae, det kan bli mycket pengar (35% av lönen), jag brukar tänka ungefär som om man vore anställd, typ 4.5%.

Tips - när du träffar banken, säg till att du vill träffa BÅDE privatrådgivare och företagsrådgivare samtidigt. Vissa banker, t.ex. Swedbank har privatrådgivare som bara jobbar med företagare.

Tack för alla svar! Ska försöka svara alla nu. :slight_smile:

Jo, efter att ha läst runt här på forumet så ser det ut som detta är det vanligaste tipset. Måste kika hur mycket utrymme jag har där.

Intressant med personalfester, ska läsa på lite mer om det.

Jo precis, det är väl lite min tankegång att avlasta privata ekonomin så mycket som möjligt via företaget. Vad menas med “enklare förtäring”, typ dryck och tilltugg för en fest?

Skulle varit tydligare, men här var tanken att använda kortet för att kunna resa oftare och billigare. Nu vet jag dock att SAS skulle hoppa av Amex eller liknande? Jag lägger ut ganska stora summor via kortköp på företaget så hade samlat ihop stora poäng ganska fort.

Intressant att du säger det efter ha sett din video med Erik gående finsiell leasing. Har tusen nya frågor efter det men tror det passar sig bättre i en annan tråd.

Tänk fika, inte lunch. Så läsk, kaffe, te, kakor, bullar, frukt, enklare mackor. Mitt bolag finansierar exempelvis mitt coca-cola beroende. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Från Skatteverket:

Avdrag för mat och dryck medges endast för utgifter för förfriskningar och annan enklare förtäring som inte kan anses som en måltid och som är av mindre värde (16 kap. 2 § IL).

Skatteverket anser att avdrag vid inkomstbeskattningen för förtäring inte får överstiga 60 kr eller 60 kr plus mervärdesskatt.