Företagsleasing av bil - kalkyl i Excel/Sheet

Hej,

Har idag en leasing bil på mitt AB (förmånsbil) och det börjar närma sig byte.

Dagens bil har jag på operationell leasing och funderar på finansiell leasing nästa gång för lite ökad flexibilitet. Dock är ju beräkningsmodellerna olika där op-lease har körsträcka som en central parameter medan fin-lease har restvärde (oftast 50%)

Jag kör inte så mycket numera, ca 2000 mil per år (mindre sedan Corona och mer arbete hemifrån).
Detta gör ju att fin-lease verkar bli ganska mycket dyrare än op-lease. Vill förstå beräkningarna lite mer.

Är det nån vänlig själ som har och vill dela med sig av ett excel (eller google sheet) som beräknar sånt här?

1 gillning

Det blir lite svårt.

Op- vet du vad det kostar om du inte sliter/skadar bilen mer än förväntat. Nackdel du får ingen rabatt för att ha bilen i bättre skick.

Fin- du vet inte vad slutkostnaden är men troligtvis mindre än leasingen kostar per månad om den är i fint skick.

Vet du om att du är försiktig med bilen och fin- är billigare eller bara något dyrare skulle jag säga det är mer fördelar med fin- än op-.

1 gillning

Om jag leker lite med bilhandlarnas kalkylatorer.

• Polestar 2

• Typ max utrustning, pris 804.000 kr inkl. moms
    • 36 mån OP leasing
    • 0 kr första hyra
    • 2500 mil körsträcka
    • Leasingkostnad: 9083 kr/mån exkl. moms
  • BMW i4 M50

• Sparsmakad utrustning för hamna på samma prisnivå: 803.900 kr inkl. moms
    • 36 mån FIN leasing
    • 0 kr första hyra
    • Ingen körsträcka angiven
    • 50% restvärde
    • Leasingkostnad: 12.442 kr/mån exkl. moms

Jag skulle då gissa att Polestar bedömmer ett högre restvärde efter 3 år

1 gillning

Det jag kommit fram till är:
Räntan är ca 8,5%
OPs restvärde är räknat till ca 575 000kr eller 71,5%.

Så frågan är tror du den kommer vara värd mindre ta OP tror du den kommer vara värd mer ta FIN. Men hur som skulle jag nog lagt så mycket första hyra som möjligt, 8,5% avkastning är svårt att slå riskfritt.

1 gillning

Sort tack för input @E.D
Jag har bra likviditet i bolaget så även om det är “trist” att binda kapital så är det ju givet gällande räntenivå en sund approach. Nuvarande kapitalförsäkring i läget som det är sådär om man säger :wink:

Gillar den ökade flexibiliteten med FIN leasing, jag är ganska mån om mina bilar även om kanske “vardagsbilen” får lida lite mer

Jag kan säga att jag kör FIN, det jag tycker är bästa detaljen är att de ska värdera bilen efter tre år. Tycker du de värderar den för högt lämnar du tillbaka och får mellanskillnaden mellan restvärde och värdering. Värderar de den för lågt så köper du ut den för restvärdet och antigen kör vidare med den eller säljer den (förhoppningsvis) till det du anser den är värd.
Sen är de fria milen trevliga, aldrig behöva bry sig om hur mycket man kör.

1 gillning

Stämmer precis med mitt resonemang