Har fått nytt jobb och vi har nu kommit till den ”jobbiga” delen, löneförhandling.
Jag vill gärna få 40 000 medan hon sa 36 000.
Vad ska mina bästa argument baseras på för att få det jag vill? Vad ska jag lägga fokus på?
Erfarenhet (i tid och relevant projekt), färdigheter som du har som är värefulla, och kolla lönestatistik i ditt område. Om det är ett stort företag är det möjligt att de har lönestatistik på glassdoor men ta det med en nypa salt.
Om du är med i facket kan du kolla om de har lönestatistik för din roll.
Fokusera på dina styrkor och vad du kommer bidra med i organisationen och vilket värde du kommer skapa för arbetsgivaren. Se om du kan koppla ihop efterfrågade kompetenser från jobbannonsen med dina styrkor.
Ni är väldigt nära varandra. Ett vanligt knep är att använda ”förankring”, dvs nämna en högre siffra som gör att 40000 känns som en kompromiss. Ett annat knep är också att nämna andra saker än lön, som de antingen säger ja eller nej till. Säger de nej kommer de själva uppleva att de är skyldiga dig något i utbyte. Till exempel kan det låta såhär:
”Vi vill ge dig 36000”
”Okej. Jag hade hoppats på en lön som ligger närmre 44000. Jag hade kunnat tänka mig 40000 om det går att även få till en extra semestervecka”
”Tyvärr. Vi kan inte ge dig extra semester. Men vi hade kunnat sätta lönen på ****** kr, hur låter det?”
Ett annat knep som funkar ibland är att ge en känsla att du går ner i lön, oavsett hur verkligheten ser ut. Till exempel
”På mitt förra jobb hade jag förmån X som jag värderade till 4000 kronor i månaden. Jag hade gärna sett att min totala kompensation matchar det och då hade jag hamnat på Y kr i lön”