Hej!
Jag har varit i kontakt med ett ung dansk startup som står framför sin första investeringsrunda. Jag tror på konceptet och tog kontakt med grundarna för att dela med mig av mina tillväxtidéer för Sverige (och potentiellt Tyskland). Efter två inledande samtal erbjöd dem mig att samarbeta inom ramen för en lisens modell över 3 år där vi delar vinsten i dessa länder på följande sätt: år 1: 70/30 (större delen till mig), år 2: 60/40, år 3: 50/50.
Produkten (en SaaS lösning) finns redan. Eftersom det krävs att bygga en säljstrategi i dessa länder från början och till viss del troligtvis även att fortsätta testa product-market fit räknar jag med att det kan ta ett tag innan vinst överhuvudtaget kan genereras. Je mer jag tänker på det desto tydligare blir det också för mig att jag är intresserad av att testa olika tillväxthypoteser snarare än sälj per se.
Till ekvationen hör att jag kommer fortsätta jobba 100% på mitt vanliga jobb. Det här projektet är en sidospår som lockar genom att ge mig ny energi, en referens på CV och en fot in i branschen. Mitt långsiktiga mål är att bygga egna tillväxtbolag. Kortsiktigt vill jag öka min inkomst.
Mina frågor till forumet:
- Är avtalsmodellen ovan under dessa premisser överhuvudtaget attraktivt för mig eller finns det andra sätt att tänka på?
- Vilka risker ser ni med den förslagna profit-share modellen - som jag bör fundera över?
- Vad skulle det göra tänkvärd för grundarna att dela aktieandelar med mig? Hur många procent är det rimligt att ens be om?