Hälsa diskuteras här på forumet lite till och från, inte sällan handlar det om fysiska åtgärder såsom att röra på sig mer, äta bättre, stressa mindre och sova bättre med mera.
Men sällan tas de mer mentala aspekterna av hälsa upp. Tre sådana faktorer är sociala och kognitiva aktiviteter samt att känna en mening med livet.
Alla dessa tre är ju faktorer som riskerar att påverkas negativt när man går i pension, eller gör FIRE som det ofta pratas om här.
Med det som bakgrund vill jag höra forumets syn på detta.
Själv tror jag att sluta jobba kan vara negativt för livslängden, eftersom jobbet onekligen är en faktor som bidrar till alla ovan nämnda faktorer.
Så om man slutar jobba är det förmodligen superviktigt att jobba med den mentala hälsan på samma sätt som den fysiska - trots detta verkar många här tycka att sluta jobba/FIRE är den stora lösningen - trots att det riskerar att ha en negativ effekt på hälsan.
Sjukt nyfiken på att höra vad forumet tror om detta!
Om en har andra intressen än att arbeta, som en drömmer om att få lägga tid på, då ser iallafall inte jag något problem med att en uppnår FIRE Att arbeta kan också ha negativa effekter på hälsan
Jag tror det är tre faktorer som kan påverkas positivt eller negativt. Det hänger på hur man skapar mening och om man föredrar kollegor eller vänner och familj bland annat.
Men man ska nog inte göra FIRE om man finner lönearbetet mer meningsfullt än alternativen
För egen del påverkas alla tre väldigt mycket åt det positiva hållet.
Verkligen, men mina funderingar handlar ju om att FIRE för många handlar om att slippa något, d v s jobbet - även om jobbet ger dig mentala fördelar - socialt, kognitivt, mening.
Det kanske känns bra i början att göra ingenting, men ganska snart kan det övergå i en tomhet - och i förlängningen depression/sämre hälsa.
Det är ju idealet, men många tänker kanske att man skall lista ut det när man slutat jobba.
Min mor t ex pensionerade sig vid 62 p g a omorganisationer. Hon pratar ofta om hur hon hellre skulle fortsatt jobba - och då var det inget särskilt lustfyllt jobb hon hade.
Och att engagera sig i lokala föreningen ger inte samma stimulans och fritidsintressena hann hon med även när hon jobbade.
Jag förstår självklart det logiska i detta, men jag vet personer som jobbat till de är 75 och dessa är väldigt pigga och alerta rent mentalt - på ett sätt jag inte upplever personer i samma ålder som varvat ner redan vid 55.
Dvs, det är inte FIRE som gör att pensionärer går bort, utan det är åldern då de flesta pensionärer är, vilket jag kanske inte borde behöva påpeka, ganska gamla.