Förkortar FIRE livet? Låt oss diskutera

Hälsa diskuteras här på forumet lite till och från, inte sällan handlar det om fysiska åtgärder såsom att röra på sig mer, äta bättre, stressa mindre och sova bättre med mera.

Men sällan tas de mer mentala aspekterna av hälsa upp. Tre sådana faktorer är sociala och kognitiva aktiviteter samt att känna en mening med livet.

Alla dessa tre är ju faktorer som riskerar att påverkas negativt när man går i pension, eller gör FIRE som det ofta pratas om här.

Med det som bakgrund vill jag höra forumets syn på detta.

Själv tror jag att sluta jobba kan vara negativt för livslängden, eftersom jobbet onekligen är en faktor som bidrar till alla ovan nämnda faktorer.

Så om man slutar jobba är det förmodligen superviktigt att jobba med den mentala hälsan på samma sätt som den fysiska - trots detta verkar många här tycka att sluta jobba/FIRE är den stora lösningen - trots att det riskerar att ha en negativ effekt på hälsan.

Sjukt nyfiken på att höra vad forumet tror om detta!

15 gillningar

Om en har andra intressen än att arbeta, som en drömmer om att få lägga tid på, då ser iallafall inte jag något problem med att en uppnår FIRE :man_shrugging: Att arbeta kan också ha negativa effekter på hälsan

13 gillningar

Jag tror att du har rätt om man går raka vägen från kontoret till att permanent bänka sig i tv-soffan.

13 gillningar

Fast hur många har det? Egentligen?

2 gillningar

Och det är väl det många gör?

@angaudlinn Du kanske kan fylla i lite.

Det är lite som att säga att man blir alkis när man går i pension

3 gillningar

Det kan inte jag svara på och det är inget som är värt att spekulera i tänker jag.

Bevisbördan ligger hos dig som påstår det, inväntar redovisning.

3 gillningar

varför antar du det?

1 gillning

Det tror jag inte men bevisligen är pensionärer en stor grupp där många går bort.

18 gillningar

Jag tror det är tre faktorer som kan påverkas positivt eller negativt. Det hänger på hur man skapar mening och om man föredrar kollegor eller vänner och familj bland annat.

Men man ska nog inte göra FIRE om man finner lönearbetet mer meningsfullt än alternativen :laughing:

För egen del påverkas alla tre väldigt mycket åt det positiva hållet.

7 gillningar

Skulle säga att antalet pensionärer som upplever det du beskriver procentuellt sett är betydligt större än för de som gjort FIRE.

1 gillning

Bara för att något korrelerar behöver det inte finnas en kausalitet.

Köper helt att det finns olyckliga pensionärer som saknar arbetet. Men dessa har då sällan gått i tidig pension.

2 gillningar

Helt naivt inbillar jag mig att man inte väljer att sluta jobba förrän man har skissat upp ett alternativt sätt att spendera dagens timmar?

2 gillningar

Verkligen, men mina funderingar handlar ju om att FIRE för många handlar om att slippa något, d v s jobbet - även om jobbet ger dig mentala fördelar - socialt, kognitivt, mening.

Det kanske känns bra i början att göra ingenting, men ganska snart kan det övergå i en tomhet - och i förlängningen depression/sämre hälsa.

1 gillning

Inte så konstigt att många pensionärer går bort! Vi är ju inte här för evigt.

7 gillningar

Det tror jag faktiskt inte.

Det var inte fallet med de som intervjuats i podden, ej heller för egen del.

Jag tror inte man gör en livsplan för att slippa något.

Kanske oftare något som händer med vanliga pensionärer som inte byggt en livsplan utifrån intentioner.

5 gillningar

Det är ju idealet, men många tänker kanske att man skall lista ut det när man slutat jobba.

Min mor t ex pensionerade sig vid 62 p g a omorganisationer. Hon pratar ofta om hur hon hellre skulle fortsatt jobba - och då var det inget särskilt lustfyllt jobb hon hade.

Och att engagera sig i lokala föreningen ger inte samma stimulans och fritidsintressena hann hon med även när hon jobbade.

Jag förstår självklart det logiska i detta, men jag vet personer som jobbat till de är 75 och dessa är väldigt pigga och alerta rent mentalt - på ett sätt jag inte upplever personer i samma ålder som varvat ner redan vid 55.

3 gillningar

Correlation does not imply causation!

Dvs, det är inte FIRE som gör att pensionärer går bort, utan det är åldern då de flesta pensionärer är, vilket jag kanske inte borde behöva påpeka, ganska gamla.

6 gillningar