Livet, pension, FIRE, förtidspension

Hej! Tänkte titta med er kära människor vad ni skulle ha gjort i min situation.

Jag har som mål att gå i förtidspension om cirka 10år. Blev inspirerad av FIRE och har jobbat mot det ett tag nu.

Lite om mig själv.

31 år

5.3 miljoner i fonder och aktier

Jag äger också 4 lägenheter i Stockholm. Bor själv i Stockholm.

Har en inkomst på nära 100k brutto i månaden genom mina 1.5 arbeten.

Min fråga till er vad skulle ni ha gjort i min sits? Gå i pension tidigare? Fortsätta jobba? eller hålla min plan kring att gå i pension om cirka 10 år.

Skriv gärna om ni kommer på något annat :slight_smile:

Välkommen till forumet! :smiley:

Bara du kan avgöra vad du vill göra. Jag har själv valt att gå tidigare, men det är i linje med mina prioriteringar. När jag var 31 såg dessa annorlunda ut.

Hur ser du t ex på parbildning och eventuellt föräldraskap? Hur adminstrerar du lägenheterna du äger? Pallar du arbeta 1,5 jobb även framöver? Vad gör du när du inte jobbar?

Det viktiga må vara att pengarna räcker, det kan du räkna på själv när du vet dina utgifter, men det nästan lika viktiga är vad du tänker göra av fritiden och hur “kristålig” du är inom båda dessa områden.

5 gillningar

Man får inte heller glömma av - tycker du det är kul att gå till jobbet?

Det finns ju faktiskt de som har hittat ett jobb som de trivs på och tycker är givande och roligt. Då är det dumt att sluta jobba bara för att man kan.

Kan du behålla jobbet och gå ner i arbetstid? Har du någon plan för vad du ska göra när du inte jobbar? Många blir rastlösa och i vissa fall deprimerade för att de helt plötsligt saknar ett syfte.

Det är inte fel att vilja lägga av tidigare, kanske till och med tvärtom. Det är däremot viktigt att ha en plan för hur man kan skapa värde i livet så man inte bara skrotar runt utan mening.

1 gillning