Förlänga finansiell leasingbil - Hur lurad blir jag?

Först får jag börja att säga hej. Känns som att jag känner er redan. Speciellt Jan och Caroline, men det har bara varit envägskommunikation ;). Jag har alltid gillat podden Rika Tillsammans då ert tänk är väldigt likt det jag haft genom hela livet.

Nu till mitt ämne…

Jag har haft min Tesla model 3 i snart 3 år. Vid köpet valde jag Finansiell leasing på företaget hos DNB med en ränta på 1,95%. Då jag är supernöjd med bilen har jag tänkt att ha kvar den ett tag till. Detta då jag kan dra 50% av momsen på leasingavgiften och samtidigt har nästan ca 23000kr lägre förmånsvärde per år på min Model 3 LR RWD 2019 jämfört med LR AWD 2022. Samtidigt som jag tänkt införskaffa ytterligare en elbil med finansiell leasing.

Min leasingavgift är idag 3221kr per månad. När nu bilen snart passerar 3år och leasingtiden går ut kommer leasingen per automatik fortsätta löpa vidare om jag inte väljer att lösa ut bilen.

Men det som DNB inte informerar om är att räntan vid förlängning inte längre kommer vara 1,95%. Leasingavgiften är densamma, men amortering minskar och ränta ökar.
När jag ringer DNB får jag svaret: Jag får inte säga hur mycket räntan är vs amortering.

Någon som är insatt i hur det fungerar och hur man ska agera?

(BTW, min model 3 har varit en riktig sparbössa… För varje mil jag kört att har jag satt in motsvarande 10kr per mil (motsvarande bränslekostnad) i någon typ av grön aktie eller fond. Nu efter 10 000mil har mina 100 000kr vuxit till 169 000kr. Dessa skulle jag bokstavligen bränt upp i bränsle annars. Att jag dessutom inte betalt en krona i service samt endast har 360kr per år i fordonsskatt gör det till min absolut billigaste bil någonsin. Detta trots att jag gått plus på några av mina tidigare bilar. ;).)

3 gillningar

Svar på min egen fråga “vad är räntan efter leasingavtalets slut på finansiell leasing”.

När jag inte fick svar hos första personen, så ringde jag igen och fiskade hos nästa person. Räntan efter leasingavtalet går från 1,95% till 5,25%. Leasingkostavgiften är densamma, så detta är ett sätt för bankerna att mörka ökade räntor på finansiell leasing.

/Simon

9 gillningar

Borde de inte vara tvungna att berätta vad beräknade restvärdet är efter nästa år? (Och sen räkna ut räntan bakvägen) Utan den infon går det ju inte ta ställning alls.
Eftersom vid finansiell leasing ska du få tillbaka mellanskillnaden om bilen är värd mer än vad du lämnat som restvärde.

Precis, att få fram räntan bakvägen var min tanke när jag ringde mitt andra samtal idag. Men beräknat restvärde för nästa år lämnar de inte ut förrän sista månaden i leasingperioden.

Det är nog väldigt få som räknar ut sin ränta efter perioden, då de väldigt tydligt berättar “du behåller samma leasingavgift efter leasingperioden”, vilket de har helt rätt i, även fast det är helt ointressant… :joy:

1 gillning

Hade varit intressant om man fick ha samma upplägg på bolån. Vi börjar med 1% ränta och 10% amortering. Efter första året byter vi så räntan är 10% och amorteringen 1%. Men meddelar bara att kostnaden är densamma. Någon sugen på att starta en bank?

2 gillningar

Kul, jag har en exakt likadan konfiguration. Det rullar inte så många LR RWD 2019 i Sverige.

Ett tips bara om du ska behålla den. Kolla försäkringskostnaden, den blir skyhög efter tre år. Kanske blir billigare månadskostnad att leasa en ny pga det.

1 gillning

Haha, exakt. Det är du och jag och 139st andra ;). Jag hade turen att hamna precis i gluggen att även få den med dragkrok.
En fördel med 2019 är att förmånsvärdet är 23000kr lägre än 2022 LR AWD.

Ja, försäkringsbolag är även de duktiga att göra årliga höjningar till befintliga kunder. Kan tänka mig att den ökar när vagnskadegaranti går ut. Så eventuellt blir det byte till annat bolag alternativt ställa av bilen en dag för att ha möjlighet att nyteckna hos befintlig.

Jag kommer leasa en ny elbil, troligen en ID Buzz eller Model Y, men hade tänkt att ha kvar denna också.

Lär inte ta lång tid innan man har finansinspektionen och ARN på sig då… Eller i alla fall så hoppas jag det i min naiva lilla värld.

Usch, ditt inlägg får mig att minnas min finansiella leasing av en volvo v60.
Bilen fungerade bra så jag lätt leasing en löpa i hela 5 år.
När jag väl skulle lösa ut bilen började jag fråga hur dom kom fram till mitt restvärde utan att få något bra svar.
Jag efterfrågade ju så klart hur stor del av min avgift som var avbetalning vs ränta men dom förstod knappt min fråga i kundtjönst :see_no_evil:

Får försöka glömma detta igen…

Du kan alltid “sälja” bilen till en bilfirma, då är det moms kvar i den. Sedan tecknar du en ny 3 års leasing och nyttjar nya kampanjer samt försäkringserbjudanden. Lite fix/trix men går i praktiken väldigt smidigt.

Säkert någon som är villig att hjälpa till med detta för en liten administrativ kostnad plus kickback från finansbolag.

Precis… känns som kundtjänst inte “får veta från högre instans” och när de vet så “får de inte säga”.

Ringde och pratade med annat leasingbolag igår. Var först i uppfattning att han hade stenkoll och att han jobbat många år inom finansiering. Men när han försökte trolla bort mig i floskler, förskrivet manus och siffror så kändes det som att han mest kunde sin egen produkt och inte finansiell leasing i stort.

Denna tråd känns viktig för kommande personer som i framtiden ska fatta samma beslut. För när jag sökte hittade jag ingen information överhuvudtaget på bankers sidor eller andra forum.

Ja, det går säkert vara kreativ. Men troligen inte värt det i slutändan. Men jag gillar din tanke ;).

Jag skulle gärna lösa leasingen direkt, mest för att inte göda finansbolag som försöker mörka sina affärsmetoder. Ska räkna ut vad som ger mig bäst avkastning i slutändan innan jag fattar beslut.

Jag är tvungen att via Volkswagen beställa en IFRS rapport för 500 kr om jag ska få se vad den inbakade räntan är i leasingavgiften… är inne på 6:e året, skulle inte förvåna mig om det låg över 5%

Hej! Är det finansiell leasing så står Du risken och får betala hela värdeminskningen hursomhelst. Naturligt att räntan går upp då Tesla inte subventionerar längre efter första perioden. Du har nog gjort ett bra val då Tesla hållit värdet bra. Se det som ett billån och fundera på om värdeminskningen blir större kommande år. Finansiell leasing går också lätt att avbryta i förtid om Du skulle vilja. Räntan är rörlig så räkna med höjning.

Hej Simon,
Hur gjorde du? Är i samma situation och skulle behöva råd.
Roger

Min leasing-avgift har gått upp efter 36 mån och jag har tänkt leasa några månader till.

Lyckades kram ut person hos DNB att jag amorterar samma belopp som tidigare och räntan gick upp från 1.95 till 4.95.

Mvh/Mathias

Hej Roger

De två val jag stod mellan var att antingen lösa den finansiella leasingen och ha bilen privat alternativt ha kvar med chockhöjd ränta efter avtalets 36 månader (som dessutom ökat i stort sett varje månad just nu pga räntehöjningar).

Jag lät finansiella leasingen löpa på ytterligare ett par månader, men precis sålt bilen när den stod som högst i värde.

I våras köpte jag en ny Tesla Model Y. Då valde jag en längre leasingperioden då det inte var någon ränteskillnad. Du kan fortfarande lösa leasingavtalet utan straffavgift i förväg.

Kring 5% är väl i sig inte någon jättehög ränta just nu, sett till att räntorna överlag gått upp och den subventionerade räntan upphört? Känns väl som vi överlag glömt bort att det en gång i tiden faktiskt var ränta på både lån och sparkonton :slight_smile:

Hej Simon,
Tack för svar. Så det blir att avsluta leasing och sälja bilen (till mig eller någon annan).
mvh
Roger

Någon som vet vad DNBs vanliga ränta (utan rabatter) just nu ligger på för finansiell leasing (för företag, men vet inte om det ens finns för privatpersoner)?