Förmånsvärde för modell som ej finns hos Skatteverket ännu?

Hej,

Är det vettigt att själv räkna fram förmånsvärdet för en modell som ännu inte finns i Skatteverkets tjänst för förmånsvärde? T.ex. enligt Beräkna förmånsvärde | förmånsvärde.se.

Vi är intresserade av en ID.7 Tourer GTX Edition alt. Pro S Edition som förmånsbil via min arbetsgivare. Skatteverket listar ett förmånsvärde för ID.7 Tourer Pro Edition, dvs den “minsta” modellen, men inte för de två modeller vi är intresserade av.

Offerter vi fått på ovanstående modeller visar vad kostnaden blir för min arbetsgivare, men visar inget förmånsvärde. Är det i detta läge vettigt att själv räkna fram förmånsvärdet för att kunna jämföra kostnaden för mig som arbetstagare? Och vidare, hur vet löneadministrationen vilket förmånsvärde de ska använda föratt dra rätt mängd skatt? Det bör ju baseras på den offert jag fått, där framför allt kostnaden för extrautrustning framgår, då detta påverkar förmånsvärdet.

Jag förstår inte hur Skatteverket kontrollerar detta. Tacksam för eventuella ledtrådar. :slight_smile:

Om du gör en beräkning på Skatteverket så finns det en flik längst ned som kallas ”Så har vi räknat”.
Där finner du hur kalkylen är uppbyggd och kan ersätta nypris eller tillbehör beroende på hur de olika modellerna du saknar är uppbyggda.

1 gillning

Alltså heelt sjukt att jag själv undrat samma sak och tittat på samma modeller, tagit in offerter på båda två och provkört Pro S’en igår :joy: Jag har kollat på så lik modell som möjligt för att försöka hamna på ett estimat, du har säkert gjort detsamma. Tourer Pro Edition -24 med 35000 kr extrautrustning får jag till 6230 kr/mån. Tänker att GTX’en är ett par hundra dyrare.

Hur tänker du i jämförelsen mellan de två modellerna? Jag lutar åt GTX’en pga den ökade tryggheten fyrhjulsdriften ger. Samt bättre chassi (DCC).

Vi landar mest troligt i GTXen. Mest för att den har bäst utrustningsnivå till marginellt högre förmånsvärde. Vi lade till dragkrok och vinterdäck, får då förmånsvärdet 6538 kr/mån.

2 gillningar