jag är nyfiken på hur dyr förmånsbil ni kan välja. har ni utrymme för nya bmw ix3?
varför jag undrar är för att jag börjar en ny tjänst i sommar (nyexad). 36k + 5% bonus + aktiesparprogram + förmånsbil + traktamenten. jag ska jobba enbart ute på siter, 0% på kontor. utbildning 2 veckor sverige + 7 veckor utomlands under hösten. fick intrycket att lönen sticker lite efter första året, vilket känns rimligt med tanke på utbildningarna och då jag redan har 1.5 års erfarenhet
det som är sagt är att jag får en förmånsbil i mars, och får använda en servicebil tills dess. exemplet som chefen tog upp på intervjun var med 6000kr förmånsvärde som läggs ovanpå lönen, vilket som jag förstår det ska vara typ den mest förmånliga formen att äga bilen på. vissa gör bruttolöneavdrag osv.
kan jag få en ix3 tror ni? eller vilken bil kan jag annars få? kan man lägga till pengar för att få en dyrare bil? ix3 har ju 80 mil räckvidd och bra med packutrymme för arbetsgrejer. hur funkar det?
De (BWM) säger själva att nettoförmånsvärdet är från 3360 kr/mån, då beräknat vid 50% marginalskatt för att få finast möjliga siffra. Du är närmre 30% marginalskatt så då blir förmånsvärdet snarare 6700-6800 kr/mån brutto.
Det beror också på hur mycket du kommer köra i tjänsten. Kommer du äver 3000 mil per år får du reducerat förmånsvärde. Och om bilen är miljöbil.
Skatteverket har en uträkningshjälp här.
Själv har jag en gräns för inköpsvärdet på en elbil på 10 prisbasbelopp. Det gav mig en VW id7 till ett förmånsvärde av ca 5000 nåt pga att den är miljöbil och jag kör mer än 3000 mil.
Det är TCO som gäller oftast när man tar bil. Förmånsvärde 6000:- med elbil skulle jag gissa på en EX60 P6 eller ID.7 t ex. Tror iX3 landar på drygt 7’.
reducerat förmånsvärde spelar ingen roll för arbetsgivaren. Alla gör olika.
Jag har så just nu att jag sagt att jag bör köra 3000 mil så har de dragit av 30 % direkt. Det räknas inte av direkt så går att slira någon månad om det är på håret ett år. Värsta som kan hända är att du får betala tillbaka via löneavdrag motsvarande summa. Rör sig ändå ”bara” om ca. 10.000:-/år. Inget värre än så.
Grattis till ett vad det verkar roligt jobb och en bra förmån. Det är riktigt skoj första åren med tjänstebil. Nuförtiden har jag börjat snåla och tagit säkra sneak-bilar.
Bruttoförmånsvärdet är samma, men det som presenteras på BMWs hemsida är nettoförmånsvärdet, som är alltså, nettolöneminskningen förutsatt man har 50% marginalskatt. Således, är bruttoförmånsvärdet närmre 7’ kr.
Om man vänder på det. Hade du kunnat tänka ta dig en bil som kostar 0 kr, eller ta en bil och betala 1-2000 kr brutto för det på din nuvarande lön? Det är en avesvärd del av din inkomst efter skatt ändå, helt i onödan egentligen?
Jag har haft 36’ sek/mån i inkomst i mitt liv, att ta en bil för flera tusenlappar fanns inte på kartan då, oavsett hur mycket förmån man kunde få (jag har aldrig blivit erbjuden förmånsbil till att börja med).
Hur dyr bil man får välja handlar nog primärt om hur höga kostnader arbetsgivaren är villig att ta. Vill du ha en dyrare bil så kan du ju alltid fråga chefen om denne går med på ett extraförhandlat löneavdrag i motprestation mot att du får ha en dyrare bil.
Förmånsvärdet räknar upp din beskattningsbara inkomst. Om du tjänar 36 brutto och kör en förmånsbil med förmånsvärde 7000 kr så beskattas du som om du hade tjänat 43000 kr.
Ibland så pratar man om att det är mera lönsamt med förmånsbil om man tjänar över nivån för statlig skatt men jag tänker att den beräkningen förutsättar att du får ett avdrag på din lön. Har du 36k + en förmånsbil utan löneavdrag så är det ett vettigt sätt att köra en ny bil.
Jag är egenföretagare själv, vilket innebär att det inte finns någon gräns för hur dyr bil jag får ha. Det handlar mera om vad jag är villig att bekosta.
jag ligger under statlig inkomstskatt även med förmånsvärde, alltså skattar jag 30% på förmånsvärdet. om förmånsvärdet är 7000kr betalar jag 2100kr/mån för bilen men då får jag även liiiite högre pensionsavsättningar som jag förstår det. jäkligt billigt för en schysst bil där allt ingår. bara min egen parkering och tvätt som tillkommer. det är ungefär lika billigt som min 20 år gamla rosthög jag kör just nu
skillnaden mellan en billigare och en dyr bil blir inte jättestor när man bara betalar 30% skatt på förmånsvärdet, så det är lika bra att välja så dyr bil som det går. då får man också längre räckvidd i regel, vilket är otroligt skönt om man ska leva med bilen och åka på en del längre resor i tjänsten
Jag har inte råkat hamna under 3000 min nåt år. Men rimligen bör din arbetsgivare ändra förmånsvärdet och dra högre skatt för dig. Om det angetts för lågt förmånsvärde och dragits för lite skatt under året får du troligen betala restskatt för det som saknas.
Jag tror du behöver gå tillbaka till HR eller den avdelning som sköter förmån/bilpolicy. Har aldrig stött på att det är förmånsvärdet som ligger till grund för vilken bil du får välja.
Utan de flesta företag som jag känner till brukar ha en TCO (Total Cost of Ownership) kalkyl, om bilen går in under den satta TCO’n så skall allt vara OK. Sedan kan förmånsvärdet skilja sig åt, men skulle säga att förmånsvärdet är något du själv får ta ställning till om det är “värt” att ta just den bilen eller inte.
Primärt är det en TCO-kalkyl som företaget satt upp som styr om bilen du vill ha går in i kalkylen eller ej, inte förmånsvärdet.
Företag som vet vad de sysslar med arbetar med TCO. Många företag arbetar även med nettolöneavdrag som ett sätt att dela kostnad mellan företag och förare samt för att kunna ge föraren möjlighet att välja bättre/dyrare bilar men står för en större del av kostnaden själv. Vill du ha referens till 6 000 i förmånsvärde så är det vad en ID7 GTX Touring ungefär har. En BMW Fully Charged med tillval för 12 Tkr har ett förmånsvärde brutto på nästan 8 000 kr/mån.
Kul med nytt jobb och bilförmån - grattis. Men du bör nog justera dina förväntningar något. Till att börja med så är det i stort sett aldrig förmånsvärdet som avgör om arbetsgivaren låter dig välja en viss bil, utan totalkostnaden för arbetsgivaren - TCO.
En BMW iX3 med vinterhjul och någorlunda utrustning ligger närmare 8000:- brutto per månad i förmånsvärde, och ganska högt i TCO pga att den kostar kring 800’+. Det finns ju mängder med alternativ som kostar ett par hundra tusen mindre.
Som referens och svar på rubrikfrågan kan jag nämna att jag nyligen beställt just en iX3 50 xDrive, med nybilspris ca 845’. Den landade på drygt 8000:- i bruttoförmån vilket jag tycker är rätt mycket, ärligt talat. Det går att ha bil betydligt billigare. Jag har då en högre chefstjänst i ett globalt bolag med grundlön på dryga 150K/mån och 20 års erfarenhet. De i mer juniora roller i vår organisation som har behov av tjänstebil (inte bara “förmånsbil”) pga att de reser i tjänsten, kan absolut inte plocka ut bilar i denna prisklassen. Vi har en tjänstebilspolicy där nivåerna, beroende på befattning är ungefär motsvarande:
Skoda Elroq → VW iD.4 → Tesla MYLR → Volvo EX60 → BMW IX3 → Volvo EX90
Om du har tur kanske du kan skohorna in en Id.7 eller en Tesla Model Y i bilförmånen - vilka är riktigt bra bilar.
förmånsvärdet är väl densamma oavsett vad man tjänar?
Brutto, ja. Netto, nej. Om du tjänar över brytpunkten för statlig skatt så kostar förmånen netto 50% av bruttovärdet. Men det gör du inte ännu så det är lugnt.
är det rimligt att jag får välja en bil med det förmånsvärdet?
Nja kanske. Men det är inte förmånsvärdet utan TCO som primärt avgör vilken bil arbetsgivaren låter dig välja. En iX3 kommer ha en mycket högre kostnad för AG än en Skoda Elroq, tex. Och förmånsvärdet på en ix3 landar lätt på 8000 när man räknat med vinterhjul och kanske nån metalliclack etc. Det finns mer “förmånliga” bilar som t ex Tesla Model Y som hamnar närmre 6000 brutto.