Hittade för länge sedan en lista i Rikatillsammans-sammanhang där någon listat aktiviteter som skapade Förnöjsamhet samt Lycka för personen. Jag tyckte det var en bra ingång att försöka lista aktiviter som skapar förnöjsamhet och lycka för just mig. Tycker det en bra ide att kunna definiera och därmed öka sannolikheten i dessa aktiviteter och på så sätt öka min nivå av nöjdhet och lycka. Med det sagt är jag i grunden introvert, har svårt att verkligen känna lycka eller ren glädje. Ofta händer det i samband med upplevelser med mina barn. har nog överlag lätt att se glaset som halvtomt.
Lite om mig: Jag är 56år, planerar att sluta jobba om 3 år. Har tänkt och planerat en skiljsmässa i många år men inte genomfört den. Det är någonting som verkligen lägger sorti på mina tankar och välmående. Jag tog upp att jag vill skilja mig för nästan två år sedan (men tänkt på det över 10år) men orkar/kan inte ta steget. Jag vet att jag måste ta steget i år. Mina barn är vuxna nu och jag skäms över min passivitet och att inte sätta mig själv i förarsätet.
Med det sagt så kommer här mina aktiviteter som skapar Förnöjsamhet och Lycka för mig (just nu). Skulle vara kul att höra om någon annan har dessa typer av listor och även dela med sig av vad just ni gör för att skap ett rikare liv. Tänker också att det är bra att veta vad som skapar ett välmående då man slutar jobba för att veta vad man ska fylla sina dagar med.
Hej! Vilka genomtänkta listor du gjort! Jag tror det är jättebra att skriva ner saker, särskilt om man faktiskt inte riktigt har klart för sig vad man egentligen värdesätter. Jag kommer direkt att tänka på en liten lista jag och en kompis har. Vi är båda lediga på fredagar och försöker alltid ses då och göra något trevligt. Vi har ett gemensamt anteckningsblad i icloud där vi skriver ner saker vi kommer på att vi kan göra, beroende på årstid och väder. Såhär ser den ut (här i lite generell och friserad form).
Har tänkt lite liknande (inte skilsmässa! utan angående tid och lycka), men på mycket mer övergripande nivå och så klämde jag in att i ett standarddygnfast det i verkligheten såklart inte kommer vara så att varje dag är exakt lika.
Ungefär såhär: (OBS exkluderar saker som plocka svamp med familjen eller dag på stranden och semesterar, så det är inte heltäckande utan mer vardagsfokuserat:
22-08 Läsa skönlitteratur & Sova & Frukost (kaffe, softa, frukost med kaffe, softaoch tredje kaffe)
8-10 Studier eller producera något (studera språk, vetenskap eller producera /skriva/rita/skapa
10-12 Promenad och fixa sysslor i huset
12-14 Äta och softa
14-16 Dagens Special: Här ligger buffert och andra specialare - kanske skapa 4h istället för 2 pga flow…
16-18 Träna (varje dag!)
18-22 SOFTA ensam eller socialt, Netflix, Youtube/Podcasts, kanskemed promenad
repeat…
som sagt: Denna typ av standardag plus 1 dag i veckan där hela dagen är nån slags specialaktivitiet tror jag kommer blir perfekt
När jag var tjänstledig för studier en termin (för tio år sedan nu…) såg min rutin ut ungefär så där (hade dock småbarn också så blev lite mindre softande).
Det jag dock märkte i längden var att det där producerandet/skapandet började kännas som navelskåderi efter ett tag, när jag inte producerade något som var till nytta eller glädje för någon annan. Det blir nog min största utmaning när/om jag begår FIRE.