Har lagt in min bostad till försäljning på Hemnet slutet av maj-månad. Har haft visningar hittils utan att den blir såld i och med att vi fått bud på lgh som vi inte ville acceptera eftersom buden var under utgångspriset.
I takt med att tiden går så har annonsen hamnat nu på sida två på Hemnet.
Undrar om det är värt att förnya annonsen så att den hamnar på första sidan igen?
Jag sitter och letar ganska mycket på hemnet, har aldrig använt list vyn utan endast kartan och kan inte förstå varför listan ens finns. Så om jag är någon form av indikator så kan du spara pengarna
I uppåtgående marknader så tenderar det bästa budet att komma sent i säljprocessen. I nedåtgående marknader så kommer det bästa budet ganska tidigt i processen.
Ja, men säljarna vill inte acceptera den nya verkligheten. Inget som säger att de får ett bättre bud, men mycket som pekar på att de får sämre bud framöver.
Jag som tittar i städer med ändliga antal annonser upplever inte att annonser försvinner i mängden, men precis som med bilar är man väl mer benägen att skambuda på objekt som uppenbarligen inte säljer.
Inte helt oväntat så får du blandade svar om karta eller listvy. Förnya eller ej.
Skulle nog rekommendera att ta hjälp av mäklaren, bollplank eller lämplig erfarenhet som kan ge en rättvis bild av vad den troliga orsaken är att försäljningen går trögt.
Att sänka priset och förnya kommer urholka betalningsviljan garanterat.
Se över ert objekt utifrån bilder, text och kvm pris om det ligger i en sådan jämnförbar marknad. Objekt säljs på marknad men det tar längre tid än tidigare år men var vaksam på när det objekt blir ”kallt”.
Känns det svalt intresse plocka bort annonsen, gör mindre justering i beskrivning o nya bilder, lägg det på premarket initialt för att sedan ta nyttag. Dessa ovan råd är nog mest för större större städer. Är du på mindre marknad så skulle jag nog se över ambitionen slutpris mot vad marknaden i själva verket är beredd att betala.
Verkar som att det kostar cirka 4000 att förnya. Men beror på utgångspris och så vidare.
För min del spelar det ingen större roll. Jag håller mig uppdaterad och kollar dagligen efter nya annonser. Men ibland går jag in på kartan för att kolla igenom.
Skulle det dock vara så att jag hade missat din annons hade jag antagligen inte letat upp den igen eftersom det finns oftast runt tusen annonser att gå igenom.
Aldrig kört kartvy. Har inte ens tänkt tanken, haha.
Måhända kanske det skiljer om man tittar storstad (fler objekt publiceras samma datum) eller mindre stad (färre objekt samma datum, man har bättre geografisk koll, man söker boende i ‘staden’ och inte specifika områden).