Ska sälja min lägenhet - tips på tidpunkt

Hej alla.

Jag ska sälja min bostad p.g.a. att jag har kommit in på studier som börjar i höst. Mina föräldrar har en lägenhet som jag kan flytta in i, och denna lägenhet kan jag flytta in i när jag vill mer eller mindre.

Nu är det så att jag tänkte sälja till hösten. Nu när det kommer in en del räntehöjningar funderar jag på vad det bästa är att höra, men följande kriterier:

30 Juni kommer det hållas en peningspolitisk rapport, där kommer sannolikt reporäntan höjas 50punkter.

29:e September kommer nästa penningpolitiska rapport, och där kommer sannolikt reporäntan höjas 25punkter.

Min tanke, är att lägga ut annonsen i mitten av Augusti. Då har väl den “psykologiska effekten” av höjningen i Juni satt sig, samt att det är 6 veckor till nästa höjning. Snitträntan för rörlig ligger då på ungefär 2,5%.

Jag säljer inte p.g.a. det ändrade ränteläget, utan att jag måste ha kaptial till mina studier.

Avgiften för lägenheten är 3700, samt jag tänkte ett utgångpris på 2 650 000. Lägenheten ligger i ett tillväxtkommun och är byggd 2012. Föreningen har inga planerad avgiftshöjningar för 2022. Jag köpte lägenheten till ungefär 31k/kvm.

Lägenheten är som en egen liten “villa” med 4 andra boende i. Total 56 lägenheter i föreningen.

Lägenheten ligger nära havet (7 min cykeltur) nära till skolor (gång- och cykelavstånd, allt från förskola till gymnasium), ligger “villakvarter”. Driftkostnad ungefär 1000 kr. Nära till kommunikationer och tåget till Göteborg tar 30 minuter, så finns alltid jobb inom nära räckhåll. Väldigt lugnt område.

50% av föreningens lån har blivit omförhandlade och kommer ligga på 1,8% i snitt tills 2032. Resterade lån går ut 2025, så i 3 år framöver kommer det sannolikt inte vara några höjningar på avgiften.

Om den rörliga räntan är ungefär 2,5% (efter höjningen den 30.e Juni) så skulle det innebära att en maxbelånad betalar (efter ränteavdrag): 3135 + 3641 = 6776:-/mån (sedan tillkommer ju amortering). Motsvarade hyresrätt (byggd 2012) kostar ungefär 10-12tkr/månad att hyra.

Lägger man sedan in lite mer så blir det självklart ännu billigare.

Där jag bor brukar oftast bostadsrätterna gå på förhandvisning.

Vad tror ni ett smart tillfälle att sälja är? Det känns som spontant att förbereda lägenheten under sommaren och sedan lägga ut den i slutet på semester (typ mitten av Augusti) vore ganska bra tidsperiod.

Hur tänker ni kring detta? Någon som står inför samma situation? Tackar för all hjälp.

Nu!

Det är nu folk som ska plugga, börja jobba, flyttar ihop etc i höst, söker boende.

Jag hade stirrat mindre på räntor och sådant. Bostad behöver alla.

4 gillningar

Mm, mja, just nu kanske inte är direkt tiden då jag skulle “vilja” sälja, dels för att sommaren kommer och det är lite mindre aktivitet då, vad jag tror.

Tror du läget är sämre i mitten av Augusti i mitten av Juni? :slight_smile: Svårt att spekulera, men jag hade nog inte kollat på lägenhet själv typ i mitten av Juni, men vem vet.

Jag har sålt en villa i februari, det gick fantastiskt eftersom det fanns så få andra objekt ute. Så det är aldrig fel att sälja, möjligen något sämre när det ligger många andra objekt ute. Hör med en lokal fastighetsmäklare vad hen föreslår. Räntor och annat lär inte påverka så mycket på så kort sikt.

2 gillningar

Hellre tidigare än senare tänker jag ifall du vill sälja den

2 gillningar

Du kan ju lägga ut den och se vad du får för bud. Når du inte det du vill så säljer du inte nu utan hoppas på ett senare tillfälle.

2 gillningar

Ju längre tiden går desto färre spekulanter i tider som denna.

2 gillningar

Nu! Risk att du sitter med dubbla kostnader till hösten, eller?

1 gillning

Nä, lägenheten jag ska flytta in i är tom, så kommer inte bli dubbla kostnader, som tur är :slight_smile:

Jag röstar också för flera försök

T.ex. publicera 2/6, förhandsvisning 9/6 och hoppas sälja 13/6. Misslyckas det avpublicerades den och nytt försök görs i juli när antagningsbesked kommit för högskolan!

Här förresten en realitet att tänka på:

Man har inte 21 dagar restriktion om man byter mäklaresfirma i mellan. Då det är bara att ta bort annonsen från mäklaresfirma A och skapa ett nytt med mäklaresfirma 2

1 gillning

Sälj så fort du kan!! Känns som att marknaden redan håller på att svalna av. Tillträde kan du ju få till även om du säljer med en gång.

2 gillningar