TS frågar varför det blivit så att båda föräldrarna förvärvsarbetar idag.
Det beror på att kvinnorna vill förvärvsarbeta idag och har möjlighet att göra så. Genom politiska reformer och samhälleliga förändringar har det blivit både möjligt och nästan ett krav.
Att det skulle bero på konsumtionshets tror jag inte på. Kvinnorna vill arbeta, tjäna egna pengar och inte vara ekonomiskt fången i ett äktenskap.
Har vi en överkonsumtion? Hur definieras överkonsumtion?
Folk konsumerar väl i förhållande till sitt ekonomiska utrymme. Men vad är hönan och ägget här? Är det att kvinnor arbetar för att familjerna vill konsumera mer eller konsumerar man mer eftersom kvinnor arbetar idag?
Ja, min bror bor ensam och vill köpa bostad men fick bara lånelöfte på 800k så det är kört att köpa själv om man är heltidsanställd med ett vanligt jobb tyvärr.
iPhones till hela familjen så inte ungarna blir mobbade för att deras kompisar tror man är fattig
två nya bilar, helst tyskt så inte grannen tror man är fattig
linas matkasse så man slipper tänka själv och öppna en kokbok
nyrenoverat hela boendet med hjälp av topplån på huset så inte vänner som kommer över på parmiddag tror man är fattig
utespa så inte grannen tror man är fattig
städhjälp (man kan ju inte skura sin egen toalett)
utemat minst två ggr i veckan
Thailand och Åre varje år för att stå ut med ekorrhjulet
märkeskläder till alla barn, nya såklart, se ovan ang iPhones
villa i dyrt område där alla gör allt av ovanstående så det blir normaliserat och ingen fattar hur onödigt det är.
Det mesta av ovanstående görs idag av helt vanliga Svenssons som fått lite bättre marginaler med låga boräntor, inte bara av de som faktiskt är rika på riktigt.
Jag definierar det som att konsumera mer än vad man egentligen behöver.
Vilket de flesta gör i samhället.
Sen om det är bra eller dåligt är en helt annat diskussion.
Tror att viljan att ha saker/tjänster alltid funnits genom tiderna men nu har vi möjligheterna att konsumera det.
Tycker att vi ska skilja på själva ursprungsfrågan om varför man inte kan leva på en lön idag från att båda vuxna arbetar. Det ena motsätter inte det andra, man kan ha två heltidsarbetande OCH leva på en inkomst. Det är så många FIRE sparare faktiskt gör.
Instämmer ang. Schweiz där jag jobbat och bott rätt länge. Det vanliga var att mannen arbetade heltid och det räckte till en väldigt bra levnadsstandard för hela familjen.
Det är en bra fråga, och jag tror att Sverige är (har varit) undantaget, även om det verkar som att det blir vanligare att båda jobbar också i andra länder.
Det är en observation, jag lägger ingen värdering i det , det verkade i min ögon ha det väldigt bra om jag jämför med här i Sverige. Jag har aldrig sett någon familj göra så emot någons vilja, tvärtom
För ca 20 år sen när vi fick första barnet var min exfru hemma utan att ta föräldrapenning. Vi ”sparade dagar”. Levde på min lön, det gick bra. Vi hade kunnat fortsätta så.
Det ville hon inte (inte jag heller). Hon ville tillbaka till arbetet. Inte för att vi skulle kunna konsumera mer, hon gillade sitt arbete. Barnen hade det bra på dagis. Alla grannungar var ju på dagis också.
Vi har med social ingenjörskonst skapat det samhälle vi har. Schweiz och Tyskland är mer konservativa samhällen än Sverige.
Marknaden anpassar priserna efter köparnas tillgång på pengar.
Är det bara halva befolkningen som jobbar så anpassas priserna efter det.
Arbetar alla finns mer pengar på tillgångssidan och priserna stiger.
Politiskt vill vi i Sverige att alla människor ska ha egen inkomst så de själva ska kunna välja hur de vill leva utan att vara beroende av sin man.
Politiskt/etiskt är fel att låta hälften av alla intelligenta människor (intelligenta kvinnor) vara utanför arbetsmarknaden.
Du kan bestämma åt medborgare vad de vill ha, eller så kan du låta de själva välja vad de vill ha. Vilket som är frihet är en definitionsfråga som har väldigt många olika svar
Jag har inte bestämt åt någon vad den ska vilja ha, jag skrev att våra politiska partier vill att kvinnor jobbar och har egna inkomster så de är fria att gå sin egen väg i livet, oberoende av en man, eller med en om de vill.
Jo då jag förstår. Men en fråga man kan ställa är om våra politiker är bättre på att bedöma detta än medborgaren själv? Tex kanske våra politiker vill att medborgaren ska ha en inkomst och i så fall måste arbeta. Men om medborgaren känner sig ofri om den måste arbeta, vem vet bättre?
När systemet med beskattning av individens lön infördes och välfärdssverige skapades så arbetade nästan alla i privat sektor, ytterst få var statsanställda.
Idag är situationen en annan, väldigt många får direkt eller indirekt sin lön från statskassan.
Om man hårddrar det lite så kan man säga att ett samhälles välstånd beror på hur stort värde det skapar. Värdet skapas endast utanför statsapparaten och idag skapar Sverige ett relativt litet värde jämfört med vad vi gjorde på 50-talet.
Så, att det är svårt att leva på en lön idag beror främst på att vårt kollektiva värdeskapande per innevånare är mindre nu jämfört med hur det var för 70 år sedan!