Jag och min kommande sambo har sökt lånelöfte och ska inom förhoppningsvis snar framtid köpa bostad. Vi har fått reda på att det är bra att söka så stort lån som möjligt. Tanken är att en del av lånet inte används direkt till husköpet, utan att man sätter av ex 500.000 kr i en portfölj. Då kan de extra pengarna användas exvis till renovering eller amortering av lånet. Vi skulle vilja ha tips om var vi investerar dessa pengar bäst, det får ju vara till låg risk så att man inte riskerar att förlora pengarna. Tanken är att få en ränta på ca 3-5%.
Då skulle du kunna läsa på om Rika Tillsammansportföljen och se om det verkar intressant. Det är en försiktig portfölj komponerad för att klara av många olika situationer utan att tappa i värde (vilket så klart inte är någon garanti för att den aldrig skulle tappa i värde).
Varför ska ni ta större lån än ni behöver på huset? Blir ni inte belånade tillräckligt?
Om ni ska låna mer pengar för att placera dessa, så känns det konstigt att placera dom jättesäkert och inte få avkastning? Antar att det var tanken med att låna mer än endast för huset, att få hävstång i portföljen?
3-5% ränta? Det är riktigt hög ränta i nuläget om du frågar mig, på ett vanligt bolån så bör ni komma ned under 1.7% om ni har en vanlig stabil ekonomi, självklart finns det undantag. Men listräntorna ligger mellan 2-2.3%, hamnar man över det så kanske man inte ska ha så stort lån då banken anser att ens ekonomi inte är riktigt bra då.
Tänk en extra gång innan ni lånar mer än till huset.