Forskning kring indexfonder - var hittar jag den?

Tack för en kul fråga @Erik79 som är superviktig.

Men innan jag hoppar in i det, när det gäller kommentarer som dessa - vilka man får från tid till annan:

Det jag har lärt mig efter 25 års sparande är att 1) gratulera personen, 2) tipsa dem om att fira och 3) ge dem en inbjudan att dela upp portföljen i två delar en aktiv där de fortsätter som tidigare och den passiv som de kan tävla mot och 4) var helt fri med att de sannolikt inte kommer att följa ditt råd.

Du kommer i 9 fall av 10 aldrig “vinna” eller övertyga någon som gjort en resa som ovan (även om det finns hundratals historier som pekar på motsatsen). Tyvärr.

Kompisen kan var en av de lyckliga få som har en extraordinär förmåga som andra inte besitter. Men oddsen talar emot det. Så om jag skulle behöva svara på denna fråga, så skulle jag säga att din kompis har förmodligen bara haft tur. Det är ingen konst att slå index ett enskilt år. Konsten ligger i att göra det konsekvent över en 10 års period (men inte ens då kan man säga något med säkerhet).

Så här - det finns väldigt lite forskning på småsparare. Allt forskning görs på professionella förvaltare eftersom den datan finns tillgänglig. Jag gör antagandet att om inte proffsen lyckas då är sannolikheten än lägre att amatörerna ska lyckas.

Det finns massor. Börja med dagens avsnitt:

och därefter kan du titta på:

2 gillningar