Förslag för nya 3:12-regler (2024)

60% av Sveriges företag omsätter mindre än 500 000 kr per år, då räcker inte omsättningen till en lön på 50 000 kr i månaden. En del av företagen kan man också räkna bort av andra skäl - t ex några av dem är enskild firma och kan inte använda 3:12-reglerna över huvud taget. Andra aktiebolag kan inte använda tillämpa huvudregeln eftersom de är administrativa koncernbolag för att hålla ägandet på en specifik hyresfastighet eller liknande. De där entreprenörerna man springer på, som jobbar i sitt egna aktiebolag och tjänar bra lön - de är bara toppen av isberget bland Sveriges aktiebolag.

50 000 kr är för övrigt högre än medianlönen i Danderyds kommun.
När man själv sitter där i smeten och pratar med kollegor på jobbet eller IT-konsulter på ett småspararforum så är det lätt att känna som att “alla” tjänar över 50 000 i månaden, men så är det verkligen inte.

En sån förenkling är ett uttryck för Apex Fallacy.