Från och med 2026 föreslås de nya 3:12-reglerna börja gälla. Dessa påverkar hur mycket lågbeskattad utdelning (20 % skatt) man kan ta ut ur sitt aktiebolag. Många småföretagare undrar: När är det egentligen värt att anställa, sett ur ett rent skattemässigt perspektiv?
Jag har gjort en uträkning baserad på en vanlig situation: en företagare som tar ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt och funderar på effekten av att anställa personal.
Kort om de nya reglerna (från 2026)
Grundbelopp: 4 IBB (2025 ≈ 322 400 kr). Alla ägare får detta som utdelningsutrymme oavsett lön.
Lönebaserat utrymme: 50 % av bolagets kontanta löner – 8 IBB (≈ 644 800 kr år 2025).
Begränsning: Lönebaserat utrymme kan max uppgå till 50 × din egen/närståendes lön.
Tidigare schablonregel (2,75 IBB) och huvudregel försvinner och ersätts av denna gemensamma modell.
Exempel: Företagare + ev. anställda
Förutsättningar
Egen lön: 643 000 kr/år (precis under brytpunkten statlig skatt).
Om du själv tar lön upp till brytpunkten för statlig skatt (~643 000 kr/år) så krävs minst 3 anställda på heltid (25 000 kr/mån) för att lönebaserat utdelningsutrymme ska börja ge något.
Vid färre än 3 anställda ligger du kvar på enbart grundbeloppet (322 400 kr).
Varje extra krona i löner över 8 IBB i bolaget ger 50 öre i extra lågbeskattad utdelning.
Viktigt att tänka på
Detta är en skattemässig analys, inte ett råd om att anställa. Att ta in personal bör naturligtvis grunda sig i affärsmässiga behov.
Skattefördelarna är i många fall för små för att ensamt motivera en anställning. Men om du redan har ett behov av personal kan effekten bli en ”bonus”.
Skillnaden mot gamla reglerna är tydlig: tidigare fick man ofta ett lönebaserat utrymme redan vid en anställd. Med de nya reglerna blir tröskeln betydligt högre.
Frågor till forumet
Hur tänker ni kring de nya reglerna?
Kommer detta förändra ert sätt att ta ut lön/utdelning eller beslutet att anställa?
Är det någon som räknat på när det blir mer lönsamt att ta ut lön själv (över 8 IBB) istället för att anställa?
Bonusfråga
Kan man på något sätt kringgå reglerna genom att ha flera aktiebolag (t.ex. ett extra bolag för att få ytterligare grundbelopp)?
Lågbeskatta aktieutdelning är bara en FÖRFLYTTNING av ägarens VÄRDE bundet i företaget till ägarens privata ficka efter aktuella skatteeffekter.
Att öka de “lågbeskattade” utdelningsmöjligheterna ökar bara den TAKT man kan göra den förflyttningen så egentligen handlar det inte riktigt om “lönsamt” eller ej.
Lönsamt kan man egentligen först säga det är om du ÄNDÅ skulle tagit samma utdelning (alt lön) men då valt att skatta bort betydligt mer. DÅ först skulle man kunna säga det är lönsamt. I annat fall finns ju det faktiskt värdet kvar i bolaget där du då kan skatta fram det lågbeskattat i framtiden på olika sätt som t ex 5:25 reglerna =exit, ta en schablon om året i många år osv.
Så personligen tycker jag du ska tänka anställa eller ej som en helt EGEN FRÅGA. För mig som haft eget företag i många år både med och utan anställda är beslutet i princip HELT frikopplad från hur det påverkar möjligheterna till lågbeskattad utdelning på en viss tidsperiod. Dvs =hur mycket du kan dela ut under de närmaste åren eftersom det “obeskattade fulla värdet” finns ju kvar i bolaget om det inte delats ut. Går ju ändå investera/förvalta värdet som du vill även fast de finns kvar i bolaget.
Så jag ser ett par frågeställningar som blir viktiga:
Vill/behöver/vinner du på att anställa, vilket kommer med många +/- ur flera aspekter?
BEHÖVER du de framskattade pengarna till KONSUMTION eller tänkte du ändå t ex bara investera de i t ex fonder på ditt privata ISK? Dvs vad är drivkraften att skatta fram de?
Kan inte citera längre av någon anledning, men har du gjort en. Vurpa med fulla värdet av obeskattade vinster finns kvar? Menar du om man använder dem i AP-fond? För att kunna ta utdelning så måste du ju ha gjort en vinst som belastas med bolagsskatt.
Sverige har blivit ett bra land för duktiga egenföretagare. Nu kan ju ägaren av ett litet byggföretag tjäna riktigt bra pengar som man faktiskt får ut i handen utan att allt skattas bort.
Det är fel ordning på uträkningen. Det lönebaserade utrymmet är (löner - 8 IBB) × 0,5. Dvs först drar du av 8 IBB sen tar du hälften av det. Det blir rätt stor skillnad mot din uträkning, du får utökat utrymme från första anställd.
Jag fick feedback (tack ) på att min tidigare uträkning av de nya 3:12-reglerna var felaktig. Det stämde – jag hade satt parenteserna fel i formeln för lönebaserat utdelningsutrymme.
Rätt formel enligt förslaget som gäller från 2026:
(alltså först dra av 8 IBB, sedan halvera det som blir kvar).
Detta gör en stor skillnad – man får faktiskt utökat utdelningsutrymme redan från första anställda, inte först efter flera stycken som jag skrev innan.