Förslag på kreditkort 2023-2025

Frågan är bara hur länge Preem behåller 0,5%. Informationen om Shells sänkning (villkorsändring) har väl bara gått ut till befintliga kunder? Shells hemsida säger fortfarande 0,5% i återbäring. Både Shell och Preem går ju via Ikano så min gissning är att Preem också kommer att sänka.

1 gillning

Inget som hindrar att ha flera kort.

1 gillning

Finns nån inbjudan kod som gör att du får tillbaka 400kr vid registrering. Vad jag däremot läst är att Amex inte funkar överallt.

Ja bara vänta o se, frågade kundservice o dom hade inga indikationer på att sänka

1 gillning

Fixade precis ett Everyday card. Tog 5 minuter. Det är bäst procent just nu för mitt användande. Totalt ger det en halv lax extra per år cirka efter avgifter på kortet. Första året gratis. Jag dumpar Komplett bank Mastercard (Morrow Bank). Jag borde ha gjort det först men det blev som det blev.

1 gillning

Om man bara är ute efter cashback så är Everydaycard rätt bra. Det är en rätt enkel kalkyl, kortet kostar 195 kr/år och du får i värsta fall 0,5% på de första 20 tkr varje halvår, därefter 1%. Om du spenderar 20 tkr per halvår (3333 kr/mån) så tjänar du alltså garanterat in avgiften, allt däröver ger 1% ren vinst. Köp på bensinstationer och matbutiker ger dock alltid 1% cashback. Jag har det här som mitt primära kort nu och använder egentligen inte mitt vanliga bankkort. Det är Nordea som står bakom det hela, för övrigt.

Amex Blue-kortet som länkades ovan är lite bättre, men det är många fysiska butiker i Sverige som inte tar Amex. Det kostar dock dubbelt så mycket som Everydaycard gör så om man inte använder kortet så mycket så går man back. Amex har lurigt dåliga villkor på vissa håll också, 2% valutaväxlingsavgift till exempel.

Om man vill komma åt resor och flygplatslounger osv så får nån annan lägga ut texten om det, jag har ingen koll, jag reser så lite jag kan och om möjligt med tåg.

1 gillning

Refunder är bäst på cashback. Här handlar det om konsumtionsmönster men jag hade inga problem med att få det att gå runt. Första året med kortet är gratis så man kan testa.

Svårberäknat, tycker jag, men jag är inte jätteimponerad. Dubbelt så dyrt som Everydaycard, rätt låg kreditgräns på 50 tkr och på de vanligaste utgifterna får man 0,5%-1%, knappast bättre än Everydaycard. Det är bara nätköp som ger bättre cashback och då endast om man går via deras portalsida. Svårt att bedöma hur det här faller ut, men som du säger kan det säkert vara förmånligt med vissa konsumtionsmönster.

Man behöver ha koll på vilka butiker man gör inköp i och använda Refunder-sidan systematiskt. Jag hade inga problem att komma upp i höga belopp som kompenserade årsavgiften med råge.

Det finns även andra portaler av liknande slag och att använda dessa systematiskt ger också potentiellt stor utdelning. Nyckeln är att de där 2-3 butikerna där du är stamkund finns med där. Det varierar mycket vilka butiker som ingår så det lönar sig att jämföra.

Jo jag fattar, men det känns rätt jobbigt för mig för jag är inte stamkund nånstans, jag är snarare en systematiskt otrogen kund. Köper typ ingenting på nätet utan att först kolla Prisjakt och/eller Pricerunner. Blir sällan samma butik två gånger i rad…

Amazon är den butik jag handlar i mest. Där finns nästan allt och de är ofta prisledande. När det sedan gäller ledande klädbutiker, apotek och annat finns de flesta med i dessa program. Poängen är mest att lägga upp dem som favoriter och installera appen så att det inte tappas bort.

Jag är ett totalt prisfreak och jämför priser på allt men i många kategorier är det nästan alltid samma butik som är prisledande.

Korrekt, men att använda den länken kommer att avslöja mitt namn.

Har du kollat att du faktiskt får cashback från Amazon?
Ser jag att jag har massa köp där jag fått noll av oklar anledning. Dessutom är t ex elektronik undantagen.

Jag har AMEX, skulle säga att de fungerar i 90% av fallen. Enda ställena de inte fungerar på är för småköp på kiosken och dylikt. Därför har jag även revolut i apple pay, behöver aldrig ha med mig ett extra fysiskt kort eller betala extra för att ha ett visa tillgängligt.
Tycker de var mycket sämre täckning för några år sedan.

Jag gillar att ha de där extra förmånerna som jag inte hade utnyttjat om jag behövt betala per gång. T.ex. att gå in på loungen 30-60 minuter eller att ta fast track.
Sedan tycker jag AMEX har överlägsen kundtjänst, smidiga appar och enkelt att exportera detaljerade transaktioner för utlägg i företaget osv.

Har även testat SEB Invited, den hade jag tjänat mest på i rena pengar då de har 1% ren cashback och antagligen accepteras 100% överallt. Men värdelös app, värdelös kundtjänst, värdelös concierge, värdelös försäkring, förmåner som man måste betala extra för att använda osv.
Fördelen där är dock att de är ett betalkort och inte ett kreditkort, du handlar fortfarande på kredit med faktura men har ingen limit och de står inte på kreditupplysningar att du har kredit på si och så mycket.

Vad som är bäst kort beror på vad man prioriterar och var man handlar :slight_smile:

Jag använder Refunder på Amazon varje gång, so far fått cashback på alla köp (men inte köpt elektronik eller från någon av deras andra undantagna kategorier). Fungerar strålande so far!

Jag har använt refunder ett år nu. Är absolut ingen shopaholic. Vi har det som vårt gemensamma konto främst för mathandling (extra kort gratis). Har i skrivande stund 1800kr i cashback. Snittar på 10tusen kronor per månad i utgift via korten. Man får ibland extra cashback via refunder.se men det är inga stora summor (men ändå lite kul)

Ja, oftast funkar det. Men jag har 8st köp från förra året som blivit nekade.

Har platinum. Svindyr avgift så tycker man ska kolla igenom först vad man faktiskt tror man skulle utnyttja, om de är 100% fokus på flygresor kanske nån av SAS-korten är bättre :slight_smile:
Går alltid att byta kort i efterhand, är ingen bindningstid vad jag vet utan betalas månad till månad.

För min del uppskattar jag att ha en anledning att gå ut och äta (ingår flera middagar för 2 personer varje år), har barn och reser nog lika ofta med bil som flyg. Bra reseförsäkring som även täcker resor som görs “i tjänsten” och även inom Sverige.
Ingår också ett extra kort till min sambo med samma förmåner även om hon reser utan mig, vi kan gå in 4 personer på loungen utan avgift om vi båda reser med annat sällskap. Åker man tåg kan man hämta ut lite blandat från Espresso house istället.

Förmånerna täcker årsavgiften och mer utan problem för mig. Men då ingår de saker som jag inte hade betalat för om jag inte haft kortet, t.ex. extra restaurangbesök och som jag skrev tidigare hade jag inte gått in på loungen för 350kr eller vad de kostar för bara en halvtimme om de inte hade ingått i månadsavgiften.

Tror poängsystemet motsvarar runt 0,4-1% beroende på hur mkt man handlar på ett år, inget utgångsdatum för dessa.

Har man en fråga till kundtjänst får man svar på 1 minut, aldrig varit några bekymmer eller telefonköer.

1 gillning

Hm, skumt! Har du skrivit till Refunder-supporten och klagat? De har varit väldigt snabba på att fixa till det för mig, när t.ex. höjd återbäring inte slagit igenom ordentligt. Rekordet var 30 minuter. :smile:

Nej, upptäckte det ganska nyligen och det har varit väldigt fullt upp med annat. Men ska göra det om det fortsätter.

1 gillning