Förslag på kreditkort 2023-2025

Det beror på förmåner man vill ha och kan använda.

Cashback? Lounge? Osv…

SEB invited, Amex Gold, SAS, resurs world är bara några exempel.

Shell mastercard annonserade nyligen en sänkning av sin cashback till 0,25% från 0,50%.
Jag har Morrow banks kreditkort men vill ha två kort.
Något förslag som ersätter Shells Mastercard kreditkort?

Norwegian visa väljer bara cashback i appen :raising_hand_man::+1:

1 gillning

Skaffade bank Norweigans kreditkort för ett halvår sedan och fick då till min förvåning en kredit på 150 000 kr fastän de säger att maxkrediten är 100 000 kr🤔.

Refunderpay ger 1% på mat och restauranger. Bara det betalar nog kostnaden för ett år för vår del. Värdesätter också försäkringarna som ingår även om jag inte använt dem ännu…

Varifrån har du fått att maxkrediten är 100 kkr? Det är 150 kkr som gäller (men man kan välja lägre om man vill). Står i deras villkor här:

Funderar på att skaffa ett kreditkort. Inte för att jag vill åt krediten och dyr ränta men mer för att utnyttja andra tjänster som ev cashback, reseförsäkring etc. Jag hör oxå att det är ett säkrare alternativ vid internetköp etc. Jämfört med ett vanligt betalkort.

Finns det några nackdelar jag måste tänka på?
Vilka kort är bäst?
Tittade på Norwegian nu för att köpa deras hyrbilsförsäkring men har inte läst något av det finstilta.

Jag har koll på att jag inte ska köpa till dyr ränta, inte köpa mer än jag kan betala etc så det är mer själva tjänsten och vilken som är bäst som är intressant.

Tacksam för tips.

Finns redan en del liknande trådar, exempelvis den här:

Finns några olika inriktningar.

Cashback
Flygbolagspoäng
Loungeaccess på flygplats
Hotellprogram
Ingen avgift uttag/vxlkurspåslag utomlands
Ingen ärsavgift

Vad är viktigast för dig?

SJs kort har tidigare varit ruskigt bra för den som åker tåg, tyvärr har de försämrat villkoren lite. Har även sett folk tipsa om Coop.

Jag använder Revoluts virtuella kort. Kostnadsfritt, bra växelkurs. Dom har även engångskort för nät-betalningar.

Revolut är väl ett debetkort eller har jag missat något?

Jag är nöjd med Everydaycard för generell cashback

Har SJs Prio Master Card kort sedan många år då jag fick det gratis.
Kostar 195.- ( tror jag ) sedan något år får man bara cashback i form av SJ Priopoöng och inga nivåpoäng. Letar därför efter just nu efter ett nytt kort innan detta kort går ut.

@Anonym: Ehm ups, ja det är debitkort jag har. Man kan även ansöka om kreditkort vilket jag inte testat.

Det vore intressant att lära mer om Revoluts kreditkort. Jag ska börja prova med debetkortet under våren. Informationen på hemsidan verkar handla mer om “inkastande” av nya kunder och mindre om att informera om hur saker faktiskt fungerar.

Man kanske kan ha flera kreditkort parallellt i olika valutor? Då skulle man slippa trasslet med att växla pengar i förväg.

Här finns inga kreditkort från Revolut listade men det kanske finns i någon annan form?
Revolut | Revolut kort | Kortio

Everydaycard är det kortet som ger mest, 1% cashback för 195kr om året. Gillar inte kort med årsavgift då man får ligga ute med pengar som man kanske inte kommer upp till i bonus själv. Kollar istället på Shell men dom sänker till 0.25% … Komplett bank hade varit ett alt men de tar inte emot fler kunder.

1 gillning

Jag har mindre än 1 timmes bilväg till Gekås, har använt Gekås kreditkort i flera år. Man får 1% bonus på allt man köper med kortet, i form av värdecheck på Gekås. 0kr i årsavgift och gratis extrakort. Om man åker till Gekås då och då rekommenderar jag kortet! Nedan är ctrl+c och ctrl+v från Gekås hemsida.

P.S. Resurs Banks sparkonto har 4,1% ränta.

Vad är Gekåskortet?
Gekåskortet är vårt eget Mastercard som vi erbjuder dig i samarbete med Resurs Bank. Med Gekåskortet får du obegränsad bonus på alla köp och du väljer själv att betala med faktura månaden efter eller delbetala över en längre period. Det är smart shopping!

Smarta villkor
Obegränsad bonus på alla köp, överallt
1 % bonus. 1 krona blir 1 poäng.
0 kr i årsavgift, 0 kr i fakturaavgift
Kostnadsfritt extrakort (familjekort)
Alltid upp till 60 dagars räntefri betalning
Upp till 24 månader räntefri delbetalning
Vägassistansförsäkring på resa från Gekås Ullared
Reseförsäkring
SMS-avisering vid köp över 500 kr
Tävlingar och erbjudanden
Contactless funktion

Upptäckte att Preem mastercard har 0.5% som kan utbetalas direkt på fakturan, bättre än Shell med andra ord…
Gekås ligger alldeles för långt ifrån, ett bra alternativ annars.

1.25% cash: 1,25% Cashback på dina inköp | Blue Cashback | Amex Sverige

1 gillning