Förslag på kreditkort 2023-2025

Nej, man kommer att få 1% på livsmedel och bensin från början. Själv tjänar jag >0,9% med Everyday.

Det är ingen avgift första året om du är inbjuden till Amex Blue. Och du får avgift tillbaka när du bjuder in någon.

1 gillning

Jag kanske har feltolkat villkoren i så fall. Jag tolkade det som att alla “övriga köp” alltid bara ger 0,5% upp till 20 tkr/halvår och räknade pessimistiskt med att man alltid kommer ha 40 tkr övrigt per år som man får 0,5% på. Men det är ju inte garanterat iofs. OBS dock att cashback-siffrorna i Excelarket är minus årsavgiften också, räknar man bort den så kommer man upp i lite över 0,9%.

Värt att nämna att Everydaycard också har första året gratis, dock ingen möjlighet att tjäna på att bjuda in folk.

Gekås kortet är ett sleeper kort om man besöker Gekås minst 1 gång om året.

Jag ser aldrig det kortet nämnas.

Inga årsavgifter.
Du kan ha flera kort. Även ungdomskort.
1 % på alla köp. Ingen gräns.

Enda nackdelen är väl att cashbacken är checkar på Gekås. Men om man ändå besöker stället minst 1 gång om året, så why not?

Har haft SJ Prio Mastercard i många år sedan jag reste mycket med tåg.
Lite tveksamt till kortet mht årsavgiften.
Använder poängen till 1 klass tågresor och övernattningar.
Funderar att byta när pågående år går ut - men har inte hittat något annat som passar mig.
Å andra sidan verkar andra kort inte vara så mycket bättre och så länge jag åker tåg funkar det hyfsat.

Hur fungerar det med typ Google Pay? Kan en i familjen köra betalning via google pay/mobilen medan den andra använder det fysiska kortet och på så sätt slippa ha två separata kort?

Du kan, problemet är när man köper något som behöver bankid.

1 gillning

Jo, men då kan den riktiga ägaren av kortet ha google pay medan den andra har det fysiska kortet

Nja, om den andra behöver köpa något på nätet då har man ett problem.

1 gillning

Rent praktiskt fungerar det väl i de flesta fall, men jag antar att det förmodligen bryter mot kortets avtal.
Värsta som kan hända isåfall är väl att du blir av med kortet om det skulle uppdagas.

Det fixar man väl enkelt i de enstaka fallen. Jag förstår inte varför det skulle vara något problem?

Ja, men det är inga större problem även om det är förvånadsvärt svårt att hitta alternativ med Google pay och möjlighet till två kort. Om man även vill ha cashback blir det ännu svårare.

Det beror på hur ofta man köper på nätet osv. Vi gjorde det men det blev jobbigt jättesnabbt. Jag är inte alltid hemma när min fru handlar.

Car Pay är gratis, har cashback, extra kort och Google Pay.

Det är dock extremt begränsat vad man kan använda cashbacken till: “Bonusen löser du sedan in när du laddar bilen på en laddstation, tankar hos Tanka eller tvättar hos Tvätta. Du kan också använda bonusen till Månadens erbjudanden och andra köp inom Volvo handeln”

Ja, det är begränsat men om man har en bil är det helt OK. Finns nästan alltid nackdelar.

Du kan få ett COOP Mastercard som har cashback, extra kort, Google Pay men då kostar det 295kr/år.

Du kan också använda Curve och då får du Google Pay, Samsung Pay, Apple Pay med alla kort till exempel Everyday.

2 gillningar

Med Preem kan man sätta in cashbacken på kortet om man vill. Jag gör alltid det.

Men Preem saknar extra kort och Google Pay.

Coop var bättre än jag först trodde efter att (tror jag) satt mig in i deras snåriga system av poäng och trams. Lite kortfattat verkar det vara 1% på köp hos Coop och 0,5% på alla övriga affärer. Pengarna får man tillbaka när man handlar på Coop och lyckats samla ihop till en värdecheck. Det finna är att det har Google Pay och verkar ha möjlighet till extrakort. Oklart om det kostar extra. Det blir alltså ungefär samma som everydaycard men med extrakort och google pay.

Nej det är inte så.

COOP mastercard ger dig 0,5% cashback överallt i COOP poäng. Resten av poäng (i.e. poängtrappa “upp till 5%”) du får är vad alla COOP medlemar får oavsett kortet man använder. Det är nåt många inte förstår rätt.

Då får du mer tillbaka om du handlar med Everyday (1%) eller Amex (1,25%) som COOP medlem.

Tips: man får mer med sina poäng när man storhandlar hos COOP och får 5% rabatt med poäng. Man får även mer om man bor i Skåne och handlar på tisdag när alla medlem får 5% då kan du mixa rabatt i kr och 5%. Men det betyder inte att det blir billigare än Willy’s.

2 gillningar

Vad jag förstår får man 0,5 procent på Coop om man är medlem men om man har coopkortet får man 0,5 procentenheter mer, dvs 1 procent om man handlar på Coop med coopkortet. Utöver får man 0,5 procent på allt annat man handlar på andra butiker om man handlar med coopkortet.

Amex går bort direkt eftersom det är american express. Jag vill inte titt som tätt hamna i situationer där man inte kan betala för sig.

Everydaycard ger 1 procent på mat (samma som coopkortet om man handlar på Coop) och 0,5 procent på övriga köp (samma som coopkortet). Om ska vara rättvis så ger everydaycard 1,5 procent på Coop när man kör både everydaycard och Coops medlemskort så där har du en poäng jag inte tänkte på.

Problemet med everydaycard är avsaknaden av Google pay så frågan är vad det är värt. Å andra sidan är årsavgiften lägre med everydaycard så det finns ju en fördel där. Måste nog säga att det nu lutar mot everydaycard ändå :slight_smile:

Nej, det är inte sant bara mellan 0 och 1000kr: Coop bonuspoäng - Coop

Ja man behöver ett annat kort men det är inga problem för att man kan få ett gratis kort och det är ganska enkelt att byta kort med Apple Pay. Amex eller inte så skulle man ha ett backup kort ändå.

Nej, coopkortet ger 0,5% + poäng beroende på hur mycket du handlar hos Coop. Everyday ger 1% + samma poäng (medlem) vilket är alltid bättre än coopkortet.

Nej, man får 0,5% på övriga köp < 20000kr/halvår. Sen får man 1% på allt vilket är mycket bättre än COOP.

Som sagt man kan koppla kortet till Curve och använda Apple/Google Pay gratis.

1 gillning