Förslag på kreditkort 2023-2025

Problemet är att priserna på Coop är högre med ca 5-9% eller mer än tex Willys. Då hjälper inte mycket 1% tillbaks.

7 gillningar

Det beror på om man pratar om Coop eller Stora Coop. Om man handlar ändå på Coop då är det alltid bättre än ingenting.

Om man storhandlar på Coop då är det inga problem att få 5% tillbaka med poäng.

1 gillning

Hej, jag hoppar in här i tråden. Jag och @janbolmeson har pratat om att göra en kortpodd om bästa kreditkorten 2024 utifrån olika scenario/vad man prioriterar högst.

Om det finns egenknåpade excel ark eller liknande på för- och nackdelar på olika kort tittar jag gärna på det :slight_smile:

Utifrån forumet värdesätts allmänt:

• Årsavgift (helst ingen)

• Högsta möjliga Cashback

• Apple pay eller ej

• Inga tråkiga/onödiga avgifter för uttag osv

Specialvarianter:
Fördelar som supportar ens livsstill gör dessa kort värdefulla:

• Tankar på OKQ8 (OKQ8 kreditkort)

• Gillar Norwegian för resor (Norwegian bank kreditkort)

• Volvo (Carpay)

• handlar på Coop (Coop kreditkort) och gillar kortet (även om det är mycket diskussion om fördelen med kortet vs endast medlem)

• Handlar mycket online via Refunder vilket gör det lönsamt (Refunder)

• Amex kan göras lönsamt

Har jag missat någonting?

Om jag får be om hjälp :pray:

Vilka 3 kreditkort skulle forumet säga är det generellt sätt bästa kortet med 0 i årlig avgift?

5 gillningar

Det verkar dumt att utgå från att man ska ha bara ett kreditkort. Det blir nästan automatiskt inte bäst om utgångspunkten är just att ha bara ett. Man behöver minst två, ofta tre olika kort för att kunna maximera fördelarna. Det går att utnämna bästa kort i “olika grenar” och sedan ha tumregler för när de olika korten är bra eller inte. För att cashback med Refunder Pay ska löna sig behöver man t.ex. ha kostnader över en viss nivå.

Preem är ett bra kort med noll i avgift. Shell och OKQ8 är liknande.

Att försöka se vilka “väsentliga fördelar” man kan pussla ihop med olika kort som alla har noll i avgift är en möjlig ingång. Då skulle alltså tänket bygga på att varje kort inte behöver vara bra på allt så länge det finns ett annat kort man kan använda till just det ändamålet.

2 gillningar

Bra poänger! Betalkort bör vara med på ett hörn :slight_smile: Vad för typ av kort som är bäst blir väldigt individuellt

Jag tycker att Everyday card som var med i sammanställningen innan verkar vara ett bra kort. Det är kanske inte “bäst” på allt men verkar ha många bra allround-egenskaper.

Northmill är bra för att slippa valutapåslag. Revolut är bra men ett lite speciellt kort. Jag kan se nyttan av Revolut för mig som bor utomlands. Hur stor nyttan med Revolut är i Sverige är inte lika uppenbart för mig. Revolut är väldigt flexibelt så det kan säkert finnas helt olika behovsbilder som passar med Revolut.

3 gillningar

Ja, den där trappan har jag medvetet tagit ur ekvationen eftersom det är så osäkert och svårt att räkna på. Samma sak med summan över 20k per halvår.

Vad jag läst tror jag dock att coopkortet i sig ger +0,5 procent i förhållande till vanlig medlem enligt “*Mat på Coop ger poäng enligt poängtrappan och dessutom 0,5 poäng extra per krona”. Med andra borde det vara 0,5 med vanliga medlemskortet och 0,5+0,5 med coopkortet för köp under 1000 kr per månad.

Curve vet jag inte vad det är men när jag googlade just det där med att koppla Curve till coopkortet så hittade jag en debatt där det framgick att det inte riktigt var helt oproblematiskt att göra denna koppling och samtidigt få både bonus på everydaycard och poäng med Coopmedlemskap.

Oavsett om Curve funkar eller ej så känns det ändå som everydaycard är överlägset. 20k per halvår är faktiskt ganska enkelt att nå upp till för oss så vi kommer få ganska mycket med en procent cashback.

2 gillningar

Jo, om Coop är närmare och mer lättillgängligt.

Everyday för bonus + northmill för uttag och köp i annan valuta är ultimata kombon i mitt tycke. Jag tror de flesta med någotsånär normala konsumtionsmönster skulle tjäna på det, om man kan släppa idén att det måste vara avgiftsfritt.

Sen ett tips till er som snurrat in er i coops medlemssystem är att man kan registrera valfritt betalkort på sitt medlemsskap nu, man behöver alltså inte dra medlemskortet separat längre för att få rabatter et c.

5 gillningar

+1 på detta upplägget. Försöker köpa allt vi behöver på everydaycard för bonusen och northmill för att ta ut kontanter samt att vi skaffade det när vi åkte utomlands i höstas för att slippa valutapåslaget

Låter intressant med ett litet avsnitt om detta! I mitt hushåll är både Apple Pay och Google Pay relevant.

1 gillning

Absolut inte. Shell ska ge 0,25% from Februari. OKQ8 ger 0,3% (0,6% är bara om man köper typ varmkorv, kaffe och drivmedel ingår inte).

Circle K och Car Pay ger fortfarande 0,5% som Preem. Bara med Preem kan man använda bonus för att betala faktura vilket är bra om man har ingen bil.

1 gillning

Hej, skulle du villja länka till var du läst på om kortens ändrade cashback? :pray:

Gjorde en räknesnurra som ligger även ligger i tråden “Bästa kreditkortet”.
Kan vara en grund, men fattas några kort, så som COOP samt några av bensinbolagen.

4 gillningar

Lägg gärna till Google pay vid sidan av Apple pay i vad som värdesätts!

Ett till nisch-kort är re:member flex mastercard som är utan avgift och har apple/google pay. Det funkar som refunder med rabatterna, men har ingen cashback och är lite mer begränsat i utbudet.

Jag kör en kombo av:
Everydaycard - Årsavgift. (Använder till nästan alla inköp pga 1%-cashbacken). Har dock inte google pay.
Morrow mastercard - Gratis. (För de gånger jag bara har med mobilen att betala med(vilket blir oftare och oftare :sweat_smile: ) eller de gånger jag köper nåt på komplett (4% rabatt)). Har google pay.
Re:member flex för de gånger jag ska köpa nåt online och har tid/ork att kolla om det finns nån rabatt att handla med detta kortet (detta har i praktiken skett väldigt sällan).

2 gillningar

Läs gärna här: https://ikanobank.se/-/media/sweden/pdf/villkor/partner/shell/forinformation-villkorsandring-20240215.pdf?la=sv-se

1 gillning

Morrow tar inte emot nya ansökningar dock.

1 gillning

DNB-kort kommer läggas ner i Sverige. Det inkluderar Refunder Pay, TUI Card och Peugotkortet bland annat. Jag har själv ett Hyundaikort som verkar vara från samma företag (dock ej använt på flera år, men jag får samma reklam via e-post som jag får från Refunder Pay).

På Swedroid pratar man om AMEX Blue (1.25% cashback), men jag kommer nog att köra Everyday. Jag har nu Refunder Pay.

Artikeln är betalvägg. Jag har ej själv tillgång till den. Kanske finns det någon annan sida som inte är bakom betalvägg?

1 gillning

Hm märkligt att det bara står i en låst artikel… Jag använder Refunder och de har inte gått ut med nånting om detta.

Lutar åt att byta till Amex blue om detta blir sanning. Hade valt everyday om de hade google wallet

Detta betyder rimligen att de kort som är kopplade till DNB framöver kommer att byta kortutgivare. Att de skulle försvinna verkar inte sannolikt. Däremot kan förstås villkoren eventuellt påverkas något.

1 gillning