Förslag på kreditkort 2023-2025

En sak som också kan vara relevant för vissa är koppling mot Zlantar (för uppföljning).

Ja, det stör mig mycket att varken Preem eller Santander är anslutna.

Preem gömmer sig bakom ikanobank på zlantar. har funnits där i flera år :grinning:

1 gillning

Amex i Sverige stödjer inte Google Pay bara Apple Pay.
Du kan använda Google Wallet med Everyday om du kopplar kortet till Curve dock.

Everydaycard funkar inte heller mot zlantar vad jag kan se

Tappar man något om man kopplar everyday mot curve? T.ex kategorisering så att man får 1% på livs- och drivmedel?

är du säker? Jag tänkte att sverige var inräknat här men du har säkert rätt

American Express with Google Wallet | American Express Australia

Kategorisering har alltid funkat bra för mig men några sa att de hade problem på några ICA butiker om jag minns rätt.

Jag vet inte riktigt vad händer med kortets försäkringar. Jag frågade Everyday men de sa att kolla med Morderna istället och har inte gjort det.

Man måste vara försiktig när man köper i andra valuta pga Curve begränsningar.

Det tar 2 eller 3 dagar för att fixa reservationsbelopp när man tankar (mycket snabbare direkt med Everyday). Det kan vara ett problem om man har bara en liten kredit.

Man är nu tvingad att köpa Curve physiskt kort (6€) även om man vill bara köra virtuellt. Men man kan få detta belopp tillbaka som välkomstbonus.

Annars funkar det okej. Det tar bara lite längre för att godkända köpet.

2 gillningar

Denna sida är Amex Australien…

Men i Sverige: Betalningssätt | Förmåner | American Express SE

okej tack för dina svar. Jag är ny på det här med Curve. Beställde gratiskortet bara häromveckan. Menar du att jag måste ta en av de korten som kostar (förtydliga gärna) om jag ska kunna koppla det till everyday? (antar att curve inte funkar till amexblue då?)

Gratis Curve funkar med Everyday.

Amex funkar inte med Curve bara MC/Visa.

1 gillning

Detta insåg jag nyligen med. Utöver de extra som Mastercard/visa tar, så kan även banken fula sig med växlingskursen. Tittar man på SEB tex, som har 1,65% påslag, så kan den effektiva avgiften bli uppåt 2,5%.

Men just nu när jag kollar verkar kort hos seb och amex vara likvärdiga (ca 2,1%).

Vad jag kan se gäller detta även nortmill som många rekommenderar, visa tar just nu 0,61% även om northmill själva inte har påslag. Revolut och Wise växlar själva och påverkas inte av Mastercard/visa

Man kan få ett mail från Amex som beskriver hur mycket man betalar varje gång man köper i andra valuta och de jämför med ECB kurs. Sist var det 1,68% påslag när jag handlade i Euro med Amex jämför med ECB. Amex säger 2% påslag.

Man kan jämföra MC kurs med ECB och självklart är MC värre. I praktiken är 2% påslag hos Amex ungefär som 1,6% påslag hos MC. Give or take… Jag har inte räknat men min Amex är bara lite värre än min MC med 1,55% påslag (men får mer i cashback också).

Att växla är aldrig helt gratis.

1 gillning

Jag har noterat Norwegian Bank skickar en eFaktura varje månad oavsett om man handlat något med deras kreditkort eller ej.

Har man inte handlat något står det 0 kr i eFakturan, men den skickas ändå.

Om man tänkt använda kreditkortet som resekort eller backup-kort blir det en massa onödigt brus i ens kontobetalningar.

Hur fungerar det med andra kreditkort, gör de på samma sätt? Och är det någon som vet om man kan stänga av det på något vis (för Norwegian Bank), så det bara skickas eFaktura om beloppet är mer än 0 kr?

Det fungerar generellt på samma sätt. Jag har haft flera olika kreditkort med Visa och Mastercard och alla har fungerat så.

Vad är problemet 0kr i brus e faktura :joy::joy:? :raising_hand_man::roll_eyes:.

På mitt Eurocard-kreditkort från företaget jag jobbar på funkar det tex inte så. Så det kan inte vara på alla kreditkort i alla fall?

Gillade innan Amex Elite men har slutat flyga med SAS. Capital One Venture X för allmänt bruk tycker jag ger bättre förmåner, stort plus också att det är Visa och inte Amex så man kan använda sitt kort oftare och inte bara hos stora kedjor.

Jag har också Eurocard (från arbetsgivaren) och jag får inte några fakturor om beloppet är noll.

Om ett företag skickar en faktura med hälsning att man ska betala noll kronor, ser jag som ett icke-problem. Huruvida det är brus eller inte, är nog upp till den som läser fakturan.

Förmodligen är just jobbkopplade kort annorlunda eftersom kostnaderna där kommer mer oregelbundet. Någon gång ibland åker man på tjänsteresa och använder då kortet, i övrigt inte. Majoriteten av månaderna är saldot noll för majoriteten av användarna. Om man skulle behöva sitta och manuellt ta bort en massa fakturor med nollsaldo skulle ingen vilja ha dessa kort.