Jag har inga problem att bränna 100.000 på resan till Japan. When in Rome så att säga. Har inga direkta planer på vad jag ska göra dock.
Kommer iof inte att resa mycket heller. Max en gång om året.
Så det viktiga kanske är reseförsäkring och bonus när jag använder kortet i butiker.
Har aldrig haft kreditkort innan så är verkligen noll insatt
Om jag får vara lite nyfiken, hur mycket bonus tjänar du ihop ungefär en vanlig månad?
Jag läste lite om båda korten och carpay lät nog vettigast hittils, men jag ska nog räkna lite på det då jag handlar den mesta maten på ICA. Ett plus för carpay var också att det verkade enkelt med ett extra kort
Edit: jag räknade lite på hur mycket mer bonus jag hade fått i år om jag haft dubbel bonus på ICA.
Vi har precis skaffat det och har också plockat ut extrakort. Så vi har bara haft det i en dryg full månad nu. Men har fått två bonus checkar på vardera 50 kr just nu.
Ett Rabatthäfte typ klubbrabatten ger kanske mer effekt, men om man får 100kr per månad extra utan att behöva göra något så tackar inte jag nej till det. Hellre det än att betala 50 kr per månad för ett debetkort hos SEB tex.
Har samma uppsättning samt ett Santander Mitt Kort + utan årsavgift (finns ej längre att teckna) för att betala utgifter i utländsk valuta där jag vill ha extra skydd med kreditkort (konkursrisk för flygbolag och liknande). Dessutom Revolut och Northmill för smidiga betalningar via mobilen (som Santander inte klarar).
Har för nuvarande debetkort i Länsförsäkringar (egna konton + gemensamt konto med två egna kort) och har efter lite jämförelser och konvertering till kreditkort istället tagit fram ett nytt upplägg:
Gemensamma utgifter: American Express Blue Cashback
Gemensamma utgifter där Amex inte accepteras: Re:member Flex
Egna utgifter: Norweigan
Beräknad alternativbesparing per år är ca 2,5-3 tkr, men kommer nog även bli smidigare hantering. Everyday hade varit en bra valmöjlighet för att slippa flera gemensamma kort, men dealbreaker är att det varken stödjer Apple- eller Google Pay.
Se snabb jämförelse utifrån perspektivet varsitt eget kort och ett kort för gemensamma kostnader:
Jag kör Everydaycard och använder det till allt. Det är väldigt simpelt, har räknat lite på det och för mig blir det en effektiv återbäring på ca 0,8 eller 0,85% efter att avgiften är betald. Det är ändå nån tusenlapp eller två per år, det är lite pengar.
De har inte Apple/Google Pay idag men det är verkligen inget stort problem för mig.
Har spanat runt efter ett bra vardagskort med cashback som klarar ApplePay/GooglePay.
Just nu har jag Morrow och Norwegian som är gratis med 0.5%. Funkar bra. Bara sugen på ännu mer bonus.
Amex Blue har 1.25% och 420kr årsavgift, men jag pallar inte fråga “Tar ni American Express?” varenda gång jag ska betala. Känns inte värt för mig att betala månadsavgift för ett kort jag inte garanterat kan använda överallt.
EverydayCard ger 1% på allt om man spenderar över 20K per halvår, vilket jag gör. 195kr årsavgift (gratis förstaår). Minus för att de inte klarar Apple/GooglePay
Ikano Visa är gratis och ska ge 1% på allt (upp till kreditgränsen) TROR jag. Lite rörigt, för de beskriver det som Poäng men verkar som det bara används för att betala fakturan med så det ska va Cashback. Minus för att de inte klarar Apple/GooglePay. Plus för bland de lägre valutaväxlingspåslagen med 1.5%.
EDIT: fel, Ikano ger bara 0.4% och Everyday ger 0.5% på första 20K.
Även spanat på ett resekort med lågt valutaväxlingspåslag
Finns gratis debitkort som Northmill och Klarnakortet med 0% valutapåslag, men vill inte handla med kort som drar pengar direkt från kontot.
Enda Kreditkortet jag hittat med 0% valutapåslag är EasyLiving. Men det kostar 195kr året. och har ingen cashback (bara rabattbutik i stil med Benify. Men sånt ger jag inte mycket för, tycker det ofta är meckigt) så känns inte vär det.
Kanske behåller Norwegian och Morrow där - de har 1.75% resp 2% valutaväxlingspåslag men i varje fall gratis bankomatuttag (annars en störig grej att de flesta kreditkort tar 2-3% och minst 35kr-40kr per uttag)
Eller så blir det EverydayCard - bara 1.55% valutaväxlingspåslag och med 1% bonus så gör det ju inte så mycket
Man skulle kunna tro det från deras bonussida, men i praktiken verkar det funka så här: det är 0,5% cashback på de första 20 000 kronorna varje halvår, utom på de kronor som spenderas i mataffärer och på bensinstationer; på dem är det alltid 1% cashback. När man väl kommit över 20 000 kr per bonusperiod (halvår) så är det 1% cashback på allt (med brasklappar, såklart).
Lite svårt att räkna på blir det, men om man tänker sig ett väldigt pessimistiskt exempel där man spenderar 100 000 kr/år med kortet men aldrig någonsin handlar på bensinstationer eller i mataffärer med det, så landar cashbacken ändå på 605 kr efter att årsavgiften på 195 kr är betald. Det är alltså 0,6% vilket ändå är rätt hyfsat för svenska förhållanden.
Stämmer detta att Ikano Visa ger 1% cashback? När jag läser på deras sida står det
Varje krona du handlar för ger en poäng som sparas tills du kommit upp i 25 000 poäng. Då dras 100 kronor av från din nästa faktura.
Dvs 100 kr cashback för 25 000 kr spenderat, alltså 0,4% cashback.
Man behöver inte fråga om butiken tar amex, man bara provar att blippa. Funkar de inte så använder man annat kort. Enkelt med Apple Pay när man inte behöver gå runt med flera fysiska kort.
Sedan behöver man inte försöka betala varje litet köp i kiosken på hörnet med amex, de är de stora köpen och resor som är de viktiga.
Men va just på resa med kompis som har Amex och det va otroligt irriterande att se honom försöka - och misslyckas - betala med Amex-kortet efter varenda restaurangbesök. Kyparna blev alltid lite stressade när det inte lirade och kändes bara osmidigt.
Hade det varit billigt hade jag dock haft ett - som man bara använt för onlineköp och annat där man säkert VET om det kommer lira.
Helt onödigt att betala utomlands på restaurang och annat då växlingsavgiften är högre än cashback.
Köper resan med amex, men småköp tar jag på revolut. Blir ändå över 90% av totalt belopp som hamnar på amex under ett år. Hemma i storstäderna är de sällan problem med amex, tror de var värre för några år sedan
American Express Blue Cashback (1.25%) - Top priority for all joint and personal expenses that can be paid with Amex.
Everyday (1%) - The card I use for joint and personal expenses that cannot be paid with Amex.
Bank Norwegian (0.5%) - The card that my husband refused to cancel (because of miles ) and uses for his personal expenses. Probably also to hide Steam and tea purchases, but unfortunately for him, I always do household accounting every month and they never go undiscovered.
Stämmer, fungerar inte för mig heller och fick det bekräftat av kundservice. Stod för angivet på någon kreditjämförelsesida.
För alla Iphone-användare finns det en Apple Pay informationssida för på svenska så där kanske det fungerar.
We spend enough to recoup the loss from bonuses and we concluded that the net gains are still higher than potential gains from any other credit card with similar bonus schemes.
At the moment, we have a fixed expense (i.e. au pair salary paid via Wise) which we cannot pay using Amex and is enough to ensure that we hit the 1% bonus limit, so it makes sense to keep both. Also, it’s handy to keep as a backup when we need to pay somewhere where they don’t take Amex. Happens quite often when travelling overseas, unfortunately.