I Sverige finns det inget bra sätt att samla Miles & More, tidigare fanns det kreditkort men det har försvunnit. Ska du samla poäng är det bara Amex som gäller, Eurobonus och 2-4-1 (två för en, 50% rabatt för 2 personer på en poängresa) är en otroligt bra förmån.
Det finns främst två SAS Amex-kort för att samla Eurobonus (EB) poäng. Samt två SAS Mastercard.
SAS American Express Premium:
- 2-4-1 kupong om man gör av med 150k under ett kalenderår.
- Kupongen är giltig året den intjänas och nästföljande år till 12-31.
- Ger rabatt på bonusresor med SAS och SkyTeam. 2 personer till priset av 1.
- Kostnad: 135 kr/mån
- Intjäning: 15p/100kr spenderat
- Sign-up alt. värvningsbonus
SAS American Express Elite:
- Möjlighet till 2st 2-4-1 kuponger, en vid 150k spenderat och en till vid 300k (totalt) spenderat under ett kalenderår.
- Bättre försäkringar, ex hyrbil osv
- Automatiskt Eurobonus silver - man får 20k statuspoäng hos SAS.
- Kostnad: 500kr/mån
- Intjäning: 20p/100kr
- Sign-up alt. värvningsbonus
Oftast är det bäst att bli värvad, det kommer ibland bra kampanjer för endast sign-up. Just nu ex för Amex Elite så får man 15k EB när man gör egen sign-up men man får 45k om du blir värvad.
Info om 2-4-1 voucher:
En voucher som ger 50% rabatt på poängpriset av en poängresa, för upp till 2 personer. Vouchern är giltig hela kalenderåret den blev intjänad + nästkommande kalenderår.
Ex. en voucher intjänad 2024-02-20 är giltig till 2025-12-31. Du kan även boka resor senare än utgångsdatum men skulle du sedan behöva ändra något/avboka så kommer vouchern förbrukas (om ändringen sker efter exp. date).
Ex. med vouchern ovan går det att boka en resa med avgång 2026-02-10, men händer nägot och du måste avboka/ändra resan efter 2025-12-31 så kommer vouchern brinna inne.
Sedan för att komplettera ditt Amex-kort så ”behöver” du ett Mastercard att använda på de få ställen som inte accepterar Amex. En myt är att många butiker inte tar Amex. Detta kanske var sant för 10år sedan men nu skulle jag säga att mer eller mindre alla butiker är anslutna, förutom Johnnys livs på hörnet.
För Mastercard har du också två alternativ:
För SAS Mastercard kan man inte bli värvad utan finns bara sign-up bonus.
SAS Eurobonus Mastercard Premium
- Sign-up bonus 10k eurobonuspoäng
- Möjlighet till dubbla poäng-helger 2-4gng/år
- Kostnad: 2335kr/år
- Point Earner (extrakort) 295kr/år. Ger 2k eurobonuspoäng.
- Intjäning: 15p/100kr
- Flypremium - res i högre klass på SAS bonusresor till priset för en lägre klass.
- https://saseurobonusmastercard.se
- Det ger statuspoäng, värdet av 25% av intjänade extrapoäng. Min. 500 statuspoäng per mån. (6k/år)
SAS Eurobonus Mastercard
- Sign-up 3k eurobonuspoäng (ibland 5k)
- 10p/100kr
- 258kr första året, sedan 515kr/år
Alla poängjagare med självrespekt har någon kombination av ett Amex+Mastercard för optimal intjäning.
Sedan för att få ihop tillräckligt med poäng så krävs det mer än att endast använda korten när man handlar. En resa för två personer till ex. USA kostar 100k poäng (SAS award, 130k poäng via SkyTeam) med en voucher. Spenderar man 150k så ger det endast 22500 poäng (Amex Premium) eller 30000 (Amex Elite), vilket innebär att man behöver få in poäng på andra sätt.
En annan myt är också att man måste spendera JÄTTEMYCKET för att få ihop poäng. Jag skulle dock säga att man kan nå 40-50% av sin års-spendering i poäng. Så tänk vad ni spenderar på ett år, inkluderat räkningar (men inte ränta/amo). Hälften av detta kan ni förmodligen få in i poäng.
Hör av er om ni vill ha mer info, har en utförlig guide jag kan dela om ni vill ha och driver en fb-grupp där jag postar löpande aktuella kampanjer och erbjudanden.