”Det är tillfälligt då vi gör en översyn av våra kort just nu.”
Det där tolkar jag som att de kommer att avveckla kortet, eller åtminstone göra betydande ändringar i bonusvillkoren. En “översyn” betyder att de inte är nöjda med hur det funkar idag och vill ändra på det.
Om de ändrar bonusvillkoren, har man då rätt att få tillbaka på årsavgiften om man inte längre vill ha kvar kortet? Någon som har koll på det konsumenträttsliga?
Enligt informationen jag har så skall du som kund få tillbaka pengar om du har betalt en avgift i förskott. Det du då har rätt att få tillbaka är den del som avser resterande outnyttjade månader.
T.ex årsavgift 300kr (vilket är 25kr/månad)
Säger du upp det efter att ha använt kortet i 8 månader så skall du då få tillbaka de resterande 100kr som är för 4 månader du aldrig använde då kortet avslutades.
Vi har precis upptäckt att Circle K Mastercard som jag har haft i säkert 15 år har tagit bort sin bonus så vi tänkte byta till ett annat kreditkort. Vi använder enbart kreditkort för möjligheten att få cashback eller bonus men gör alla våra inköp på kortet och med mat så snittar vi ca 20.000 per månad, dock troligtvis lite mindre kommande år på kortet då vi bytt till elbil och inte tankar för några tusenlappar varje månad men med inflationen så blir det väl kanske nästan 20.000 ändå.
Tips kring vad man ska välja? Vi är inga som flyger särskilt ofta så Norwegian känns tveksamt av den anledningen. Vi handlar inte särskilt mycket nytt utan mycket secondhand så alla med mycket rabatter och cashback kopplat till specifika butiker känns också tveksamma. Tankstationer går ju också bort nu med elbil och det går att ladda billigare på andra ställen än tankstationerna. Tittat på om inte everyday kan vara något för oss som ändå handlar mycket med kortet men blev lite tveksam högre upp i tråden där någon skrev att de gjorde om sitt bonusprogram och hade pausat nya ansökningar?
Edit: Såg nu att de hade paus för nya ansökningar, då går det bort också då.
Tack. Nu såg jag att det faktiskt står på deras FAQ-sida. Missade den informationen när jag ögnade igenom sidan igår. Fakturahanteringen verkar dock krånglig, så jag tror jag letar vidare efter annat kort.
Såg också att Gekåskortet fått lite risiga betyg pga förseningsavgifter pga krångel från deras håll. Någon som har Gekåskortet och kan dela med sig om det fungerar bra nu?
Vet ej din spend men mest cashback är annars Amex blue. Det kostar 35kr i månaden men 1,25% cashback blir snabbt mycket, är själv över tusenlappen snart och jag skaffade det i somras. Dock tröttsamt när restauranger och vissa ica ej tar emot Amex så jag har norwegian visa som backup
Har gekåskortet. De har infört en fakturaavgift på 30kr för de flesta betalsätt nu. Man kommer runt avgiften genom att gå in i appen i slutet av månaden och “fylla på” så att man inte har någon kredit på avstämningsdagen 4 bankdagar in i den nya månaden.
I övrigt fungerar kortet perfekt, betalar allt jag kan med det och en gång om året åker vi till Gekås i ullared när vi ändå är i Halland på semester och har då ca 3-4000kr i värdekuponger. Tips är att fylla på sitt basic Revolut kort lite varje månad och växla till euro inför utlandsvistelse med gekåskortet så får man 1% bonus på det man överför också och fördel med Revolut där man får kraftigt sänkta valutaväxlingskostnader också.
Hej alla. Ny som medlem här, även om jag följt forumet i flera år.
Amex släppte nyss en ny kampanj för nyblivna kunder, när de bjuder in nya. Genom inbjudan får nya medlemmen:
1 500 000 Amex poäng, värde 4200kr, för Amex Platinum, eller
45 000 Eurobonus Bonuspoäng för Amex Elite (gratis Europaresa, alt långdistans efter att ha tjänat några ytterligare poäng).
DM för inbjudan, då länkdelning inte var tillåtet.
Exakt samma för mig, haft Statoil/Circle K MC med cashback i hundra år och fick meddelande om att de skulle ta bort cashbacken. Som kompensation höjde de cashbacken för det som handlas på deras stationer till 5 % (att gå och handla varor som är 100 % dyrare än på Ica och få 5 % tillbaka låter ju jättebra eller hur).
Började kolla vad som fanns och skaffade Preem MC som är väldigt likt det som Circle K var innan. Det har en cashback på en halv procent.
Det negativa är att kreditgränsen är max 50.000 vilket kan ställa till problem vissa månader, att det inte går att byta pinkod och att jag fick ett gammaldags kort. Annars funkar det likadant som Circle K MC.
Säger upp Remember Flex-kortet nu. Har haft det i knappt ett år. Poängen med kortet är att det är avgiftsfritt och ger några procent cashback i vissa butiker om man handlar via deras länkar. Haken är att jag aldrig lyckats få detta att funka automatiskt, inte vid ett enda tillfälle. Man får efterhandsregistrera köpen via kundtjänst istället och ibland nekas det av oklara anledningar. Troligen är det väl handhavandefel från min sida, men jag jobbar ändå med webben och har stängt av alla reklamblockerare och tracking protection osv för de relevanta webbsidorna och det funkar ändå inte. Har bättre saker för mig än att debugga deras trasiga trackingpixlar.
Tack för denna tråd - som blev starten för mitt utforskande av bästa kreditkortet utifrån våra behov.
Likt so för många andra i denna tråd blev det först ett Amex Platinum. Även för oss som inte flyger ofta, så betalar sig kortet ganska snabbt genom 6x tvårätter middagar per år, för 2 pers (stort utbud på hyfsade restauranger). Lägger man där till 1-2 flyg per år, med lounge access med tillhörande måltid, så går man plus på kortet. Detta kort kommer inte användas för spend (annat än de initiala 45k, som behövs för att få inbjudningsbonusen på 1 500 000 Amex poäng (kan omvandlas till 51k EB poäng)
Till detta har vi nu kompletterat med Amex EB Elite, som jaga bjudit in min partner till. Här kommer vi ha all spend. Både Platinum och Elite inkluderar ett extra kort utan extra kostnad. Även lågt räknat med 350 000kr i årlig spend, utan alltför nördigt poängjakt, kommer vi (2vuxna+2 barn)med Elite kortets 2 2-4-1 voucher kunna resa Business class till Nordamerika eller ekonomiklass till Sydostasien.
Startbonusen nu under November ger en ordentlig skjuts för resa utan extraordinär spend. Som inbjuden till Amex Platinum får du 1 500 000 Amex poäng. Skulle du därefter bjuda in din partner till Amex EB Elite, så får hen 45 000 EB bonuspoäng och du ytterligare 1 500 000 Amex poäng.
Genom EB pointsharing konto, kan ni slå samman er pott. Om ni omvandlar Amex-poängen till EB, så har 51 000x2 + 45 000 = 147000 EB poäng.
För att sätta det i relation till poängpriset så kostar t/r till USA el Asien 60000 EB (eko) och 100 000 (Business). Efter 150k spend får du första 2-4-1 och efter ytterligare 150k får du din andra 2-4-1 - per år. Med årlig spend på 300k, (utan poängjakt genom presentkort/partnerrestauranger etc) tjänar du 60k EB. Då har du totalt 210 000 EB, vilket är med än vad som behövs för 2 vuxna+2barn i business till Asien eller Nordamerika. Vill man börja Eb poäng genom att köpa köksmaskin/böcker/smycken etc med presentkort, som inhandlats från EB Bonusshop, so kommer intjänade beloppet kunna ligga kring att 65-70% av spend,dvs 200k EB för 300k spend.
I kalkylen ovan har jag inte ens räknat med poängintjäning med flyg, så kalkylen till bra poängnivå blir ännu ljusare med du flyger någon gång per år genom jobbet eller privat.
Hej Kronan, tråkigt att du uppfattar mitt inlägg som spam (antar att syftar på mitt inlägg, då du inte hänvisat till någon annan). Det finns ingen länk eller inbjudan i mitt inlägg.
Jag ser gärna att fler delar med sig av sina beräkningar av bonuspoäng, då många här säkert sitter på längre erfarenhet och mer kompetens än undertecknad.