Förslag på kreditkort 2023-2025

Varför ska du hålla på och dricksa i sverige?
Jag dricksar bara om jag fått utomordentlig service och aldrig 10%. Servitörerna tjänar tillräckligt bra, och gör dom inte det får dom skaffa sig ett annat jobb. vi vill inte att det blir USA där man måste dricksa.

2 gillningar

Någon som har en inbjudan till Amex Blue? Måste också migrera bort från Everyday… Har ett backup i Morrow (tidigare Komplett) som är gratis och ger 0,5% bonus, dock ganska låg kredit. Vet inte om man kan ansöka om det längre dock?

Tack! Har ansökt nu :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack. Perfekt förslag med Ge-Kås kortet. Beställde ett direkt. Vi handlar där 1-2 gånger per år. När vi hade Everyday fanns såklart inget intresse för deras kort men nu känns det helt klart som bästa alternativet. Har sen tidigare Carpay som backup kort. Allt via Curve Black.

Jag har länge använt Curve, allt mellan gratis-varianten till metal. Motiverade Curves kostnad med att jag fick så pass mkt cashback via Everyday plus de andra fördelarna med Curve. Nu när det är slut med Everyday känner jag att det kanske är slut med att betala över tusenlappen per år för Curve också. Bara nyfiken hur du tänker kring det och kostanden, är det värt för dig?

Fick precis ett meddelande att från feb 2025 så får man inte cashback på top upp på revolut och dylikt utan då tar de en straffavgift på 3% istället så för att fylla på revolut får jag göra med annat kort istället.

Jag har haft lite olika kort de senaste åren. Carpay, Refunder Pay samt Everyday Card och företagskort. Fördelen med Curve för vår del har framförallt varit att allt oavsett underliggande kort hamnat i samma utdrag. Jag har det i mobilen och klockan, frugan det fysiska Curve kortet och jag de fysiska underliggande korten. Sen såklart att jag kan bolla större utgifter mellan korten för att jämna ut avbetalningstiden. Curve Black kostar 9,99€ per månad. Av de sex jag valt att få 1% cashback från så står ICA och Willys för ca 10-13 tkr i månaden. Så bara dom betalar månadskostnaden. Lägg där till inget valutapåslag när jag reser privat och i jobbet.

Så ja, det kanske betalar sig för att hela familjen använder det pluss i jobbet :thinking:

För info:

I forum reglerna så står det på punkt 15 under acceptabel användning att:

Du får inte lägga ut affiliate eller sponsrade-länkar utan explicit godkännande av RikaTillsammans.

/Mod

1 gillning

Blir Amex Blue för mig tillsammans med Carpay för butiker där de inte tar Amex.

Man kan inte bara skriva att Preem är bättre utan att lägga till fakta om varför det är bättre. Det var ju det som var själva frågan. Bättre kan du nog :slight_smile:

Min plan är att fortsätta använda mitt gamla Preem-kort som “backupkort” till Amex Blue. Jag kör det tillsammans med gratis-varianten av Curve-appen för att få Apple Pay. Preem ger 0,5% cashback på allt (utom just på bensinstationer) och har ingen avgift. Cashback kommer som check 4 ggr per år som kan lösas in mot fakturan på kundsidan.

Jag behöver också annan kort när Amex Blue (ansökt!) inte fungerar. Jag har tänkt Norwegian (gratis, cashback 0,5% upp till 100000, fria bankomatuttag utomlands). Men min släkt är från Finland, och jag reser dit 2-3 gånger/år, och använder kort också där. Är det värt besväret att skaffa en kort för användning på resor, till exempel Collector eller Northmill (som verkar vara mer debitkort)? Collector har dessutom årsavgift för 195,- och ingen bonus, men ingen valutapåslag heller.

Problemet med norwegian är att det inte går att få extrakort.

Man får också max 500 kr cashback/år med Norwegiankortet :-1:

Här var mer matnyttigt. Men förstår fortfarande inte riktigt varför three part scheme undkom cap:en…
https://www.headforpoints.com/2018/02/08/american-express-european-court-of-justice-interchange-fees/

Kört Lunar för länge och missuppfattat ändringen av räntan.

Vill egentligen ha debit som Lunar. Men funderar på Amex blue pga cashback. Dock kommer väl även det kortet behöva ta bort eller minska cashbacken?

Verkar ha legat på ca 95k i utgifter på Lunar i år. Hade Amex lönat sig för mig?

Annars är det väl coop som gäller igen (Handlar mest på coop). Hade ni valt Coop mer då? :thinking:
Coop har bättre förutsättningar än Amex och eftersom de ger bonus i form av Coop poäng borde de slippa EUs begränsningar?
Strawberry och Norwegian har även de börjat med en ny app där man samlar ”Spenn” i cashback, Strawberrys kreditkort samlar man spenn med, dock hög årsavgift.

Har även Northmill för utlandsköp.

Amex verkar kunna undvika EU:s regler om pristak på transaktionsavgifter genom nåt kryphål, som jag förstått det. Så cashbacken kanske får vara kvar. Å andra sidan kanske den sänks när de inte har någon konkurrens längre.

Verkar ha legat på ca 95k i utgifter på Lunar i år. Hade Amex lönat sig för mig?

Du får tillbaka 1,25% av pengarna, dvs på 95 000 kr får du tillbaka 1187 kr och 50 öre. Kortet kostar dock 420 kr/år, drar man bort det blir vinsten lite drygt 700 kr. Här är en tabell med effektiv cashback efter att kortavgiften är betald:

Om man har mindre än ca 55 000 kr/år i utgifter så är det alltså bättre att köra på ett gratis kort med 0,5% återbäring. Man ska också tänka på att det inte är alla butiker som tar Amex så man kommer troligen få en något lägre utgiftsnivå på ett Amex-kort än man har på Mastercard- eller Visa-kort.

Coop och andra poängsystem är lite svåra att räkna på tycker jag, så det är inte helt enkelt att jämföra. För min del verkade Coop klart sämre än Amex men jag är ett ensamhushåll så jag storhandlar inte på Coop direkt.

Varför frågar folk efter inbjudan till Amex blue? Får man fördelar via inbjudan?

De bjuder på första årsavgiften om man blir inbjuden. Den som bjuder in får också en årsavgift i återbäring, men bara en gång per år såvitt jag vet. Skickade en länk i PM som du kan använda om du vill.

2 gillningar

Tack för info. Nudeln var snabbast med inbjudan.

Angående att Amex inte accepteras överallt:
Om jag kopplar ett kort till Apple pay så får transaktionen ett kortnummer från Apple istället. Hade en transaktionen hos en butik som ej accepterar Amex gått igenom ändå om Amex kortet körs via apple pay? :thinking:

Det dåliga med apple pay är att de bara avslöjar 4 sista siffrorna så det går inte att koppla Apple pay-kortet till alla bonussystem.

1 gillning

Nej, butiken måste acceptera Amex

Det är lite men å andra sidan är det gratis pengar till noll arbete. Du får 0,5% rabatt på allt du handlar utan att behöva göra något.

Utöver det har du bättre köpskydd på kreditkortet än om du använder dina egna pengar samt oftast bättre försäkringar, men det varierar lite beroende på kort.

Utöver det har du också lättare att planera din likviditet eftersom du bara behöver se till att fylla på kortet en gång i månaden när fakturan ska betalas, istället för att behöva ha ett slasksaldo med dålig ränta på lönekontot hela tiden. Dvs. över tid får du lite mer sparränta för att du inte behöver hålla cash på lågräntekonto.