Förslag på kreditkort 2023-2025

Det kanske behövs en separat tråd för Amex blue-inbjudningar?
Lite störigt när vart och vartannat inlägg är att någon ber om inbjudan eller skriver att de har skickat…

Alternativt om alla sådana inlägg rensas bort eller flyttas i efterhand för i efterhand tillför de ingenting till diskussionen och tar bara plats i onödan.

6 gillningar

Har städat upp tråden från inbjudnings förfrågningar. /Mod

1 gillning

Känns hopplöst att hitta ett kort med vettig cashback, förutom Amex eller ”nisch”-kort som Gekås.

Nån som har tips om ett Visa-/Mastercard-kreditkort som är gratis, möjlighet till extrakort och kredit på 100k?

1 gillning

CarPay har max kreditgräns 100kkr och gratis extrakort.

1 gillning

Då är det bara norwegiankortet som gäller.

Fast Norwegian erbjuder inte extrakort.

Nordea släpper nytt kort med 0,5% cashback, Nordea Premium. Ett MC, stödjer extrakort och Apple Pay till priset av 1200kr/år.

Påminner om EverydayCard vid snabb anblick.

Inte helt oväntat att Nordea försöker få in kunder till banken genom att flytta runt ett poppis cashback kort.

2 gillningar

Ser ut som det bästa alternativet för mig som vill ha e-faktura, extrakort mm och Cashback även om det är lite dyrt 1200 kr per år om man inte har 1 mnkr i sparande på Nordea. Väljer bort Amex då det inte funkar överallt. Men gillar enkelheten med att alla transaktioner samlas och flexibiliteten som gör att bufferten behöver vara mindre. Någon som ser vilken kreditgröns som är möjlig?

Ser ut som max är 100kkr för det kortet när man börjar fylla i formuläret för ansökan.

Går att ha “extrakort” digitalt, tycker det funkar bra

Är det något maxtak på bonused för amex blue? Hittar ingenting om det.

Hej!

I mitt fall, så handlar min fru och jag för drygt 30tkr/mån på vårt gemensamma kreditkort. Vi reser utomlands ett par gånger om året och har då nästan alltid hyrbil. Vi reser dock med småbarn.

Vad tycker ni man ska satsa på för kreditkort?

Inlägg ihopslaget från en annan tråd. /Moderator

Beroende på hur många barn ni har så låter ju Amex Elite rätt passande. Vad vill ni främst få ut av ert kreditkort? Är det lång resor i busniess class? Några speciella tidpunkter ni brukar resa?
Amex Elite har en bra hyrbilsförsäkring också.

Med så hög spend hade ni (baserat på att ni har 2 barn) skulle ni kunna resa varannat år i busniess class till USA/Asien med SAS. Detta genom endast spend och utan att lägga ner någon extra tid på optimering.

Amex Platinum kan också vara ett alternativ, det ger hotellstatus på främst Hilton (Gold). Ni skulle även få hög status på AVIS (Presidents club), Hertz (Gold Plus reward - Five star) och Sixt (Platinum). Ni får även tillgång till massa lounger, utgår ni från ARN så finns även Pontus-loungen. Har ni mycket spendering i utländsk valuta så ger points plus en del extra.

Men förmodligen är väl Amex Elite bättre om målet är att få ”gratis” resor.

Hör av dig i PM om du vill ha mer detaljerad info, finns ju också en del trådar på samma ämne just nu.

Kan man handla med Amex på de flesta ställena nuförtiden?

Jadå, ex alla stora matbutiker och kedjor tar Amex. Det är väl typ den lokala kiosken på hörnet som kanske inte tar Amex nu för tiden.
I de få lägen Amex inte accepteras så kan man komplettera med ett billigt SAS Mastercard som också ger poäng eurobonus-poäng.

Ja 35 USD är dyrt för kall pastasallad och halvdåligt vin.

Verkar knepigt med en rimlig cashback.
Vilka kredikort har bäst användaeupplevelse?

Jag vet att amex har en app som man kan följa utgifterna samt klockren kundtjänst.

Vilka fler kreditkort har liknade tjänster? Bäst vore om man kunde se bådas utgifter i en app om man har dubbelkort

Valet av kort är väldigt individuellt, många verkar fokusera enbart på avgiften och cashback, inget annat.

AMEX Blue har inget avbeställningsskydd, och inte så mycket annat än just cashback och låg avgift.

Jag gick från Amex Platinum (points plus) till SEB Invited, en liten jämförelse i en barnfamilj med 2 kort och 300-500k/år i utgifter:

AMEX
fördelar:

• gratis tillträde till lounge, upp till 4 pers (2 per kort)
  • 6 middagar / år (800-1000kr värde per gång)
  • Bäst försäkring
  • Bäst app med tillhörande kundtjänst

Nackdelar:

• Kostar 9000kr/år
  • restaureringutbudet utanför Stockholm blir snabbt tråkigt
  • vissa gånger behövs backup kort då Amex inte accepteras

SEB
Fördelar

• Kostar ”bara” 2700kr/år med två kort
  • Tillgång till Mastercard travel experiences, liknande erbjudanden som Amex hotellbokning med uppgraderingar, 100USD att använda etc.
  • Mastercard Concierge, inte jättesmarta men kan tex ringa runt åt dig och göra research.
  • Mastercard har prisgaranti på hotellbokningen.
  • Prisgaranti på köp, du kan få mellanskillnaden om du hittar de du köpte billigare nån annanstans.
  • Accepteras överallt, har ingen fast köpgräns på kortet.
  • ligger inte synlig som en stor kredit på kreditupplysningen.

Nackdelar

• inte lika smidig app eller support som Amex. Men helt ok.
  • Du får betala loungen och middagar själv.

Varför bytte jag?

• Flyger inte mer än 2-3ggr per år, antagligen ingen gång 2025, gratis lounge har då inget stort värde.
  • äter inte middag på restaurang 6 gånger per år. Hade inte valt någon av de som ingår i Amex dining nästa gång jag gör de.
  • har fortfarande tillgång till hotelluppgraderingar men med större utbud.
  • Lättare att täcka den lägre avgiften med cashback utan att känna att man behöva utnyttja andra förmåner

Du nämnde ju inte MR-poängen, reser man inte så har man ju såklart inte mycket värde av dom. Men går ju växla in till cash också (även om värdet är mycket sämre än resor) till 0.0028kr/poäng. Så om ni ligger på ca 400k med points plus med snitt 4p/kr så får du ju ändå tillbaka ca 4500kr/år.

Båda har ca 1% cashback på de sätter så tog inte upp det. Men Amex kan ge tillbaka lite mer i poäng. Typ 1,2% kanske?

Där är SEB mer straight forward i form av betalning av räkningen i pengar i slutet av året. Dvs gratis kort utan att aktivt växla poäng om man spenderar 270k (för 2 kort)