Förslag på kreditkort 2023-2025

Bonuscheckarna som man får, om man löser in de via hemsidan, då fungerar de som cashbacki princip? Eller blir det bara att kortet blir laddat med det för nästa köp på Preem? Har inte tänkt använda preemkortet på
Preem, utan bara ha det som backup när inte amex tas.

Efter att ha provat Amex Blue i två veckor och det inte accepterats på ett flertal ställen så betalade ja in utnyttjad kredit och sa upp kortet. Vi är inte sugna på att ha dubbla kreditkort för att byta kort när Amex inte fungerar. Nu ansökt om Gekås kortet. Vi handlar på Gekås minst en gång om året. Gekås är inte optimalt, egentligen inte det vi söker efter. Utan Refunder kreditkort eller Everyday kreditkort har passat oss bäst eftersom vi söker cashback. Är det någon mer som känner igen sig och inte hittar det ultimata kreditkortet?

Japp, håller med. Småbarnsfamilj där det skulle dröja år att utnyttja resor, risk att missa/glömma poäng och att växla mellan flera kort. Besvärskontot belastas för stort med amex. Sneglar mot Preem nu som minst dåliga alternativen jämte coop

Jag har haft American express nu några veckor, och har också varit lite förvånad av ställena Amex inte går att använda. Trodde det var bara småställen typ kiosk och pizzerior, men Comviq, UL-trafiken och Tradera är ganska stora företag och jag använder dom för flera tusenlappar/månad.

Everyday-kort passade perfekt för mig, och man drömmer om ersättning för det. Tyvärr, det verkar inte finnas någon nu som är motsvarande (SJ-kort och Gekås-kortet är säkert bra om man kan utnyttjä förmån, samma sak med dyrare Amex - men Business class - flyg känns helt utopiska).

Jag testar kombination Amex-Norwegian-Northmill året 2025, men om det kommer bättre alternativ är jag redo att byta.

Amex funkar fint på mataffären och bara där ger det god cashback! Kompletterar med Länsförsäkringars kort som är gratis för guldkund, å ger 0,5% på allt online. Blir vissa fysiska butiker som inte tar Amex, å då går jag köra på lf utan cashback! Funkar fint!

För mig funkar Amex Blue bra, inte på alla ställen men på de flesta upplever jag. Jag har ett Remember flex som backup.

Det var min plan, men så här efter en månad med Amex är jag allt mer tveksam. Jag kanske har annorlunda köpmönster än de flesta andra vilket gör att Amex inte passar mig. Efter första månaden har jag spenderat mer med mitt Visa trots att jag alltid försöker betala med Amex först.

1 gillning

Jag bor i Malmö så jag tror inte det är där skon klämmer. Kanske att jag handlar mer på nätet än i fysiska butiker(?)
Hittills har jag stött på följande som inte accepterat Amex:
Apotea,
Snälltåget (tågbiljetter för familjen över jul)
Skånetrafiken (månadskort)
Fitness24Seven (årskort på gymmet)
Två olika restauranger (inga små sunkhak)
Posten (skulle skicka julkort och paket).

1 gillning

Hej,

Någon som har tips på bästa kreditkortet med cashback inför 2025? Jag har idag Everyday Card som har varit väldigt bra, men som nu kommer läggas ner tyvärr.

Jag är intresserad av direkt cashback vid alla köp, inte olika rabatt system som remember flex eller Refunder och liknande där man måste logga in o krångla.

Jag har ett Morrow Bank (Komplett) kreditkort som reserv som jag tänkte köra med tillsvidare, dessa ger fortfarande cashback dock kan man inte registrera sig för dessa längre så det är väl en tidsfråga innan de också lägger ner.

Mvh,
Gustav

Det finns tyvärr inget klockrent kort längre när Everyday lägger ned. Det blir alltmer ovanligt med bonus på 1 %.

De flesta här verkar ha bytt till Amex blue med 1,25 % och har olika reserv kort som tex Preem, Komplett/Morrow och liknande med 0,5 % för när Amex inte fungerar. Gå tillbaka och läs i tråden så hittar du massor av info.

Vill slå ett slag för Nordea Premium.
Utöver 0.5 % cashback:
4 gratis lounge besök per kort och år gör att det betalar för sig själv, även om man inte är premium kund hos Nordea. Dessutom är extrakort gratis, så 8 lounge besök till rimlig peng om man är 2.
Deras försäkringar (drulle, internetköp och rese) verkar också bra i jämförelse med andra jag kikat på.

1 gillning

Inte dåligt om man värdesätter lounge-besök, dom täcker kostnaden. Jag själv flyger dock ganska sällan (förra gången ca ett år sedan).

Efter att ha läst tråden så funderar jag på att köra Klarnakortet för att slippa valutaväxling, Amex Blue för cashback och Norwegian som backup för Amex.

Någon som hade kunnat förse mig med en inbjudningslänk till Amex Blue? Skulle uppskattas!

Blev preem kortet istället för everydaycard.
0.5% cashback utan tak alla köp. Ingen årsavgift.

Blev ett Preem även för mig, samt att jag har Morrow (Komplett) sedan tidigare. Båda med 0,5% bonus och båda körs genom Curve.

Det Morrow har (som även Everyday hade) är en reseförsäkring som inkluderar självriskeliminering för hyrbil. Detta är en bra sak som gör att man aldrig behöver teckna några försäkringar när man hyr bil, vilket vi gör i princip varje gång vi reser. Många kort saknar detta tillägget i reseförsäkringen, inte ens SEB Invited som är ett premiumkort har det.

Hade Amex Blue bara funkat med Android telefoner (Google Wallet eller Samsung Pay) så hade jag reggat mig för ett sånt nu. Men att ha med sig det fysiska kortet är en show stopper för mig.

Jag har även en “smart rule” I curve appen som gör att Morrow-kortet automatiskt används om beloppet överstiger 20k, Morrow ger nämligen 1% Cashback på enskilda köp över 20k. Annars kör jag Preem som default i Curve eftersom Preem inte har något tak för bonusen (utöver din kreditgräns) men morrow har ett tak på 2000 kr om året eller 500 kr per månad i bonus.

Du kan ändå välja Norwegian, för det ger 0.5% bonus på ALLT.

Du kan lätt välja att ta detta som 0.5% cashback - helt frånkopplat från Norwegain-poäng.

(Men när man får kortet är defaultvalet att samla Norwegianpoäng, så det får man byta i appen. Går lätt dock)

Segt. Jag har samma bild - bara provat använda det en gång och det funka inte, då lackade jag direkt.
Kom dessutom på att jag oftast har ungefär samma deals via Benify på jobbet.

Det va svårt nog att ens minnas att använda deras länkar. Speciellt appen är tröttsam eftersom den kör en in-app-browser - så om man redan letat fram nåt att köpa i sin vanliga browser, och kör igång appen för att fixa bonus, då måste man surfa till samma sida igen via Remember-appen. samt logga in på nytt, ifall man tex har butiksinloggning.

Skulle säga att Morrow fortfarande är svårslaget

Jag gjorde en Excel-jämförelse för mig själv i somras.

Då tyckte jag Morrow va bästa gratis kreditkortet. Ett snäpp vassare än Norwegian och Preem, då Morrow har lägst valutapåslag och kan ge lite extrabonus om man gör enskilda köp för +20.000kr

(med reservation för att den kan va gammal eller felaktig)

Låter som en toppenkombo!

Men överväg Northmill istället för Klarnakortet. Båda är debitkort utan valutapåslag men med Klarna-kortet kan du inte ta ut kontanter i bankomat, det kan man däremot med Northmill - så det blir snäppet vassare som resekort.

5 gillningar

Bra sammanställning.

Santanderkortet (nu Avida) är också bra så länge som de behåller villkoren. Som Northmill fast kreditkort och med reseförsäkring.

Har också skaffat Preem MC, tvingades för att ersätta Circle K MC som tog bort cashbacken.

Dock har jag för mig att det finns ett tak, du kan max få cashback varje månad motsvarande kreditgränsen och tyvärr är högsta kreditgräns endast 50.000 (Circle K hade 200.000).