Förslag på kreditkort 2023-2025

Jag nappade på Collector EasyLiving i slutet på förra året och ska avsluta det direkt. Det visade sig att extrakortet bara kan användas vettigt fysiskt. På webben måste jag godkänna frugans köp med mitt BankID. Det beror på att Collector inte tar kreditupplysning på extrakortsinnehavaren. Har förstås inget att göra med cashback då det inte fanns på det kortet.

Nu är jag tillbaka till att leta kort igen alltså. Lika gärna som att ta ett billigt kort utan cashback så får jag titta på de dyra korten.

Det ska vara så krångelfritt som bara går, frugan är redan sur på detta. :slight_smile: Så Amex går bort, jag har haft sådana i omgångar och det ofunkar för ofta.

Nordea Premium har 0.5% cashback och ger +1000 kr efter årsavgift för oss. Bra reseförsäkring ser det ut som. 5 års allrisk på vitvaror mm.

SEB Invited kostar mer men har 1% cashback vilket gör det lite bättre, ca +1800 efter årsavgifter. Lite sämre ersättningar på reseförsäkringen. Har prisskydd som ersätter mellanskillnaden om man hittar köpta varor billigare inom 90 dagar och ett års extra garanti på elektronik.

Eftersom det hittills aldrig hänt att vi behövt använda avbeställningsskydd och reseförsäkring så tror jag inte att det spelar roll. Nordea har 4 fria loungebesök men det känns oviktigt.

SEBs prisskydd kan ju möjligen rädda några hundralappar nån gång och förlängd garanti är nog bra. Så jag tror att det väger över för SEB Invited.

Nån som tittat noga på dessa kort och tycker jag missat nåt?

1 gillning

Men du Kan använda Apple Pay på 2 olika telefoner (ex. din + sambo)

Najs - ett gratis kreditkort med 0% valutapåslag kan va fint. ju bra! Känner mig inte helt bekväm inte att ha med debitkort på resan för det kan va svårare att få tillbaka pengar om nån felaktig dragning görs.

Fast har lite vårt att hitta matig info om korten. Ser på Santanders gamla kortsida att det står att bonusen bara va rabatt i 200 webshopar - det tycker jag är kass.

Såvitt jag kan se fanns MittKort (gratis) och MittKort+ (195kr/år) men jag hittar inte vad MittKort+ gav för något extra.

Kollade snabbt på Avidas sidor om kreditkort men varken introsidan Avida Finance eller villkorssidan Avida Finance berättade kortfattat om bonus - och därefter orkade jag inte dyka djupare.

Jag undrar om folk verkligen lyckas nyttja dessa lounge-besök - ifall de inte flyger ofta solo i jobbet.

Har en vän med ett kort som ger lounge-acces men när vi rest tillsammans är det i stor grupp så då blev det ändå inte av att utnyttja loungen då han bara får släppa in 1 extra person och resten måste betala fullpris för att hänga med vilket vi inte ville, och då har han stannat med oss.
Oftast har vi inte haft så lång tid till boarding.
…och även när det blivit nån försening vågar man då inte gå bort långt från Gate.

Det är säkert lite olika vilkor på olika kort och olika lounger, men via Mastercard Lounge Key som är det man får via Nordea så kan man absolut ta med sig gäster. Men reser man alltid i grupp om fler än 4 så får man ju kolla upp i förväg vad som gäller för de aktuella loungerna. Personligen kan jag tycka att även om man betalar 35$ för inträde så är det mer prisvärt än en halvtaskig lunch/middag på flygplatsen och då kan man ju dricka obegränsat i loungen. Detta förutsätter ju att man inte enbart bokar flighter som avgår kl 8 på morgonen :slightly_smiling_face:

Skaffade också Amex blue och kikar efter ett backup-kort med lågt valutapåslag. Var inne och kikade på morrow, men de verkar göra en everydaycard? De tar inte emot nya ansökningar.

Morrow har valutapåslag, 1,75% senast jag kollade. Jag har kortet sedan tidigare och har det nu tills vidare som huvudkort i stället för Everyday. Vet inte vad det är för förändringar på gång, de har inte informerat oss kortinnehavare mer än det som står på hemsidan att de “uppdaterar fördelsprogrammet”.

Bra sammanställning. Kommer komplettera med ett Northmillkort för resor.
Fortfarande sugen på att skaffa något lyxkort där det ingår restaurangbesök och loungeaccess på flygplatser.

Du borde kanske kika på Amex Plat i så fall. Det ger 6 resturangbesök/år 2-rätters för 2 pers, priority pass ingår+Amex lounger. Utgår du från ARN är Pontus loungen väldigt bra. Utöver det får du bra hotell och hyrbilsstatusar hos Hilton, Marriot, Radisson, Hertz, AVIS, Sixt.
Det kostar ju en del men man får också mycket tillbaka om man använder det rätt, endast resturangbesöken är värda ca 6-7k.

1 gillning

Ny här, men någon som har en invite till amex blue?

Du kanske redan skaffat Amex-kort men se annars till att bli värvad då det ger mycket mer än om du bara gör sign-up själv.

Är det skillnad på cash backen om man blir värvad av eller vad är det som ger mer? Jag väntar på mitt kort nu

Vi står i tagen att snart boka en längre vinterresa nästa år. Vi har endast ett vanligt debit kort från Nordea och aldrig haft ett kreditkort. Är där stor skillnad på olika kreditkorts reseförsäkringar? Vi funderar på att skaffa ett norwegian kreditkort.

Om du menar Amex-korten så är det främst SAS Amex Premium/Elite + Amex Platinum det gör stor skillnad. Då du nämner cashback antar jag du signat Amex Blue? Ingen skillnad i cashback vad jag vet men tror du kunnat få en årsavgift i bonus om du blivit värvad istället.

1 gillning

De har tyvärr lagt på en stor avgift för denna typ av transaktioner till revolut osv. Någon som har tips på ett kredit kort med bonus som inte lägger på avgift eller har de flesta hoppat på den trenden nu med avgift?

Jag la över tyå 20k åkte på 600kr i avgift eller vad det nu va…

Hejsan,
Funderar lite på att skaffa Amex Platinum och tänkte därför kolla med er om ni anser att det är värt det, sett till deras förmåner främst? :slight_smile:
Det ska tilläggas att jag reser mycket i min tjänst.

Har du någon status hos ex SAS just nu som ger dig förmåner? Eller är ditt resande mellan olika bolag och kanske även utanför Norden? Utgår du från ARN?

Hur hög spend har du ungefär per år?

Amex Platinum ger ju fast track och tillgång till PriorityPass (1400+ lounger) samt Pontus på Arlanda som är väldigt bra.
Du får ju också hög status hos Hertz, Sixt och AVIS om du även nyttjar hyrbilar?
Den hotellstatus som ger något bra är Hilton som gör dig till Gold direkt, vilket ger gratis frukost.
Annars har du dining-by-Amex som 6gng/år ger 2 personer 2 rätters (varmrätt+förrätt/dessert) på utvalda restauranger.

Flyger knappt något privat (utom bonusresor via Amex Elite) eller jobb men har själv Platinum, enbart dining är ju värt 6k ca. Sen får vi användning av Hilton-statusen rätt ofta när vi reser annars. Samt lounge då och då på någon enstaka privat/jobb resa.

Du har också tillgång till FHR som någon annan beskrev i tidigare tråd, ger bra rabatter på främst 5-stjärniga hotell men kan finnas andra bra deals också.

Åker med lite olika bolag från och till så använder inte några specifika förmåner. Främst från Arlanda ja. Tanken är att använda kortet för dess förmåner så planerar inte att spendera med det. Förmånerna som du beskriver låter ju faktiskt riktigt bra :slight_smile:

Ja då låter det ju som ett vettigt kort. Pontus loungen på Arlanda är väldigt bra med a la carte servering. Sen dining förmånen är ju bäst i Stockholm, väldigt mycket restauranger att välja bland där. Hör av dig om du behöver inbjudningslänk.

Vill ge en uppdatering eftersom jag initialt rådfrågade er för något år sedan om vad som var bäst, och uppskattade hjälpen. Därför vill jag bidra med mina tankar under resans gång.

2023-2024 blev det everydaycard, som därefter bytte villkor och jag avslutade det.

2025, har jag valt SEB invited. Det är ett kort med dyr årsavgift. Man får göra sin egen bedömning utifrån sin situation i vad man tycker är värt.

I mitt fall landade fördelar i:

• gratis årsavgift första året iom facket
  • 1% cashback (jag spenderar tillräckligt för att gå +/-/0)
  • extrakort till sambo
1 gillning