Förslag på kreditkort 2023-2025

Oj vad jag instämmer med ditt cashbackresonemang!

Vi är en stor familj och kör också på Coop Mastercard. Vi har rätt bra möjligheter att nyttja bonusen några gånger i månaden.

Sen är det bra reseförsäkring, prisgaranti och köpförsäkring. Förlängd garanti på hushållsprodukter och hemelektronik. Sånt som går åt, med andra ord.

SEB invited ger tillgång till den nya loungen på Arlanda

Varva ner i SAS Lounge by Mastercard på Arlanda
SAS Lounge by Mastercard är en ny premiumlounge i terminal 5 på Arlanda där kan du varva ner eller jobba i väntan på flyget.
Med SEB Invited kan du besöka loungen utan extra kostnad under 2025, när du ska resa med SAS eller en SAS-partner inom SkyTeam. Du behöver bara visa upp ditt kort och ett giltigt boardingkort vid ingången.
Om du vill ta med en gäst är avgiften för närvarande 349 kr per person och avgiften betalas i entrén (se SAS prislista för aktuella priser).
Du hittar loungen nära gate F26 i terminal 5.
SAS Lounge by Mastercard ingår inte i LoungeKey.

Jag använder fortfarande Komplett (Morrow) mastercard för köp med SEK, och Santander (Avida) för andra valutor (inget valutapåslag). Morrow ger “upp till” 1% cashback (1 kr om man precis passerar ett köp på 100kr, sen går nog gränsen för 2 kr först om man passerar/når upp till 300). Sen blir ju ingen rik på nån krona här och där…
Båda korten har noll i årsavgift.

Förslag på kort som inte går att skaffa är kanske inte så hjälpsamt som man kunde önska att det var.

Hade missat att Komplett/Avida inte (heller) längre går att skaffa nytt av (informationen om deras cashback finns kvar på hemsidan)… Då finns inga bra alternativ kvar. Alla bonus-system är söndrade (ICA kräver att man handlar för 2500/mån för att få 25 kr som bara gäller på ICA, Coop började också med nåt sånt för nåt år sen, så att månadens intjänade poängs raderas vid månadsskiftet).
Det finns väl knappt ett kontantuttagskort utan månadsavgift mera…

Norwegian är utan avgift och man kan göra bankomatuttag som kommer på månadsfakturan. Räntefritt om man betalar fakturan i tid.

1 gillning

Men själva kontantuttaget brukar för ett kreditkort innebära att räntan börjar ticka direkt när uttaget görs (om man inte i förväg satt in extra pengar för att skapa ett överskott).

Brukar ja, men norwegian har räntefri period även för kontantuttag. Inte för att jag tagit ut en enda sedel sen jag skaffade det, men lite ball är det.

1 gillning

Intressant, tack för infon! Tittade snabbt men lyckades inte hitta något skriftligt som stöder detta på deras hemsida, men inte heller något som motsäger det. Har du sett var de tar upp det?

Inte norwegian själva, men det står på flera olika sidor som jämför kreditkort, t ex

Du behöver inte heller betala någon ränta på det uttagna beloppet, de räntefria dagarna tillämpas även vid kontantuttag, till skillnad från flera andra kort.

1 gillning

De flesta verkar vara AI-genererade och brukar innehålla en del småfel här och var. Antar att det är uppdateringar och villkorsändringar som inte finns med.

Jag hittar inte heller något på Norwegians hemsida om att bankomatuttagen är räntefria fram till fakturans förfallodag, men när jag skaffade mitt kort 2018 stod det att det var så i ett välkomstmail jag fick från dem, och när jag ställde en direkt fråga till deras kundtjänst om jag hade förstått det rätt så bekräftade de att det var så. Jag har nog inte gjort ett bankomatuttag på flera år nu, men har i alla fall inte fått någon info från Norwegian om att det skulle ha ändrats.

Nu har jag ställt frågan till Norwegian så vi får klarhet i detta. Återkommer när de svarat mig.

Nu har Norwegian svarat så här:
"Du får en faktura den 16e varje månad med förfallodatum den 28e. Fakturan avser köp som bokförts från den 15e i föregående månad, fram till den 15e i nuvarande månad.

Antal mängd räntefria dagar beräknas utifrån när du har genomfört ditt köp i fakturaperioden.

Exempel:

Har du genomfört ditt köp 16 oktober, har du räntefri kredit fram tills den 28 november. Detta gäller även om du har gjort ditt köp 14 november, då är det räntefri kredit fram tills den 28 november.

Detta betyder att det är allt från 15-45 räntefria dagar på ditt kreditkort under förutsättning att du betalar din faktura i sin helhet vid förfallodatumet.

Vi vill informera dig om att så länge du endast använder ditt kreditkort till att ta ut pengar i bankomat, genomför direktköp/varuköp samt betalar in hela din skuld till förfallodatum, tillkommer ingen ränta eller extra avgifter.

Använder du däremot kreditkortet till att betala andra fakturor eller överför kredit till ett annat bankkonto tillkommer ränta. Denna information framgår även när du utför transaktion på MinSida.

Väljer du att delbetala en faktura blir du belastad ränta från första dag fram tills att du återbetalat in hela beloppet på nytt."

Tillägg av mig: Jag har läst på deras hemsida att om man gör kontantuttag över disk i bank, så löper ränta direkt från uttagsdagen. Så det är inte alla kontantuttag som är räntefria.

4 gillningar

Tack för ditt grävande och infon du postade ovan (min fetstil), det var den tydligaste beskrivningen hittills när det gäller Norwegians bankomatuttag utan ränta!

1 gillning

Jag fick kortet idag hemmet idag. Medföljer en broschyr med samma information.

2 gillningar

Hela grejen med att sitta och jaga kreditkort är helt befängd egentligen.

Varför ska man få ersättning för att spendera pengar?

Problemet är att det tas ut olika transaktionskostnader som bekostas av den du handlar av, vilket påverkar det priset du betalar för produkten i slutändan.

Indirekt betalar man alltså själv, men tvingas sitta och leta efter vettiga kreditkort som man sen måste handla något onödigt för, för att inte poängen ska brinna inne.

Därför gläder det mig att kreditkorten idag knappt ger någon vettig cashback. Det får mig att tro att systemet kanske börjar bli bättre utan att ha koll.

Jag kör Klarnas Mastercard. Gratis och smidigt upplägg och man kan betala när man vill, annars finns väl inget positivt att säga om det :sweat_smile:

1 gillning

Problemet med självrisk eliminering är att det bara gäller de delar som är försäkrade. Om du inte tar tilläggsförsäkring är inte glas och däck försäkrade. Då måste du nojja över stenskott och punka, därför tycker jag SRE på samtliga kort är trams. Möjligtvis de dyraste AmEx löser försäkringen.

Det beror nog på att EU har satt ett tak (0,3%?) på vad kortbolagen får ta ut för avgift av handlarna.

De kan inte ge hur mycket bonus/cashback som helst p.g.a. detta.

1 gillning

Transaktionskostnaderna är såklart den största delen, men utöver den (och månadsavgiften) så tillkommer den hutlösa räntan på eventuella lån, andra avgifter (valutaväxling, uttagsavgift) och datan om inköp är väl värt något också.

I USA är det tydligen inte ovanligt att folk har obetalda kreditkortslån, och det lär vara otroligt lönsamt.