Förslag på kreditkort 2023-2025

Vi kör med Preem Mastercard.
0.5% bonus. Kostar inget att ha även med ett extra kort.
Nackdel: Inget Apple Pay.

2 gillningar

Det är ju ett bra alternativ! Apple pay spelar ingen roll för min del

Menade du 1000 000 eller 100 000 i spend?

Jag pratade inte om spend alls

Ah okej, du skrev ju att ni inte gjort av med mer än 100000 vilket ju lät ganska lågt för 2 pers. Det finns ju Amex Classic, Amex Premium eller SAS Mastercard (basic-kortet) som är billiga och ger er iaf lite resepoäng. Det ingår extrakort för alla de korten och du får en gemensam faktura, går även de där hur mycket resp kort gjort av med om det är en fördel.

1 gillning

Nu när Amex inte längre stödjer autogiro och det inte ens går att registrera Amex för e-faktura (banken skyller på Amex och Amex skyller på banken) så får jag hitta nåt nytt kort.

Finns det något alternativ med bra bonus, försäkring och låga växlingspåslag som stödjer autogiro?

Det var ju konstigt. Min man har e-faktura från Amex via Skandiabanken och det fungerar utmärkt sedan snart ett år tillbaka.

2 gillningar

Klarna Premium ger 1% och kostar 189kr/mån. Dock debit

Har du flera förnamn/efternamn? Var kinkigt att namnet blev på ett visst vis för att jag skulle få till e-faktura.

Instämmer i detta. Jag ansökte om autogiro med mitt korrekta namn, gick inte. Visade sig att Amex tyckte att initialen i mitt mellannamn skulle vara med. Då fungerade det. Så jag har autogiro sen ett år tillbaka och inte hört något om att det ska försvinna?

För mig slutade Amex erbjuda autogiro som betalningsmetod från den 10/11.

Kanske beror på vilken bank och/eller vilket Amex-kort man har, om/när de slutar stödja autogiro.

Jag registrerade E-faktura nyligen enl Amex instruktioner. Säker på att det inte är din bank som är felande länken?

1 gillning

Som sagt, e-faktura ska fungera men de är kinkiga med namnet… tog några försök för mig. Autogiro vet jag inget om.

Jag skrev i chatten direkt när jag skaffade kortet i slutet av 2024 och de ordnade direkt i chatten så jag får fakturan i appen. Använder inte e-faktura, har autogiro på det mesta. Men har inte sett att autogiro finns för amex, jag har Blue. Blir mest i matvarubutik jag använder det. Funkar inte ens i många nätbutiker. Tror att något hotell har fungerat, men långt ifrån alla. Men tjänar ändå på det, går plus med bonusen.

Vad spelar det för roll egentligen?

Två separata kort innebär två fakturor men ni kan ju betala båda fakturor från det gemensamma bankkontot ändå och kolla på dem tillsammans.

Ingen skillnad i praktiken annat än att det blir två fakturor istället för en.

Behöver förslag på kreditkort där man får självriskeliminering vid hyrbil utomlands. Hög kredit (deposition hyrbil utomlands). 0kr i årsavgift. Gärna kopplat till någon form av bonus.

Bank Norwegian kreditkort.
Stämmer in på alla dina krav frånsett att självriskeliminering tecknas som en separat försäkring om 349 kr/år.

Har kortet som andrakort och är väldigt nöjd.

1 gillning

Northmill och Avida Black har självriskeliminering upp till 15 000 kr om man hyr bil utomlands och tecknar CDW.

Det första är ett debitkort, det andra ett kreditkort. Individuellt kreditbelopp på Avida. Igen årsavgift på något av korten.

Avida Black går dock ej att nyteckna, i alla fall inte enligt senaste budet (Förslag på kreditkort 2023-2025 - Nr 891 av Alice).

Finns det någon bra hemsida eller dyl. Som har koll på bra kampanjer där man får x poäng/cashback vid tecknande av kreditkort?

1 gillning