Ni som inte har 3-4 olika kort, vad kör ni? Vi har ett Preem Mastercard sedan länge, men är lite trött på att det inte har Apple Pay och strulig internetsida. Tankar inte särskilt mycket heller, så känns mest dumt att “binda” sig till Preem. Bonus är sekundärt då vi handlar det mesta på vanliga bankkortet, men kan vara trevligt då man ibland köper större summor på kreditkortet såsom resor. Kreditkortet är tänkt för att tanka, ha som backup och eventuellt som utlandskort beroende på avgifter. Letar alltså efter ett allround-kort med låg eller helst ingen årsavgift, ingen valutaväxling och allmänt smidigt med Apple Pay, ok app/hemsida osv. Collector ser ju bra ut, förutom årsavgiften. Andra alternativ?
@ArtVandelay Kika på Avida Black.
Frågade i en annan tråd, men går Avida Black att nyteckna eller är det bara för oss som tidigare hade Santander-kort?
Deras hemsida kändes märklig. Ofärdig. Men verkar ju som att kortet är up and running.
Bra fråga. Eftersom jag redan har Santanderkortet sedan tidigare så vet jag faktiskt inte. Jag har nu ställt frågan till dem för jag kan inte hitta den informationen på hemsidan. Återkommer när de svarat.
Avida har nu svarat att kortet Avida Black inte kan nytecknas, det är bara för befintliga kunder med Santanderkortet.
Kanske inte något för de flesta, men AMEX kör som de gör ibland kampanj på memberinvites så man får 60 000 poäng på SAS AMEX Elite nu. En sjuk månadsavgift på 575 kr efter årsskiftet, men spenderar man 150 000+ under 2026 så får man ihop till 2 Business biljetter Nordamerika/asien genom 2för1. Med andra ord, ha kortet i 1-1.5 år och få flygbiljetterena för 6-10000 + skatter. Inget kort att ha i längden, men som ett litet tidsbegränsat projekt kan det löna sig om man vill flyga business till väldigt bra pris.
Jag har nu testat använda betala-sen-funktionen och betalat bort hela skulden båda månaderna. Ingen fakturaavgift för mig. Gäller troligtvis bara om man inte betalar hela skulden. Kommer sluta avända Avida(f.d. Santander)-kortet för att dom tog 1,89kr (jag överlever ändå) i ränta för 10 öre jag missade att betala en månad, som jag 2 dagar senare korrigerade genom att betala den upphandlade skulden + 10 öre + att jag förra månaden då jag inte hade nåt att betala gjorde en inbetalning på 1 kr för att det inte gick betala noll (förut har jag bara tagit bort fakturan). Dom har fortfarande inte svarat på vad jag betalat ränta på. lägger det utförliga skitkastet på dom i annan post..
Vi körde på Amex Blue nu nyligen.
1.25% cashback, 35kr/mån avgift, fungerar i Apple Pay och gick att ordna ett extra kort kostnadsfritt till sambon. Fungerade både på lokala Willys & Ica så blir att hålla kvar i det.
Skicka meddelande om någon vill ha en inbjudan ![]()
Klarnas nya kort verkar rätt intressanta.
Saldo kortet? Det är inget kreditkort. Vet faktiskt inte vem det kortet är till för.
Man har väl sitt vanliga bankkort och eventuellt några kreditkort.
Klarnas kreditkort är däremot väldigt bra om du bara vill ha ett gratis kort.
Vi är ett sambopar som letar efter ett billigt kredkort vi kan ha gemensamt. Vi gillar att resa så poäng till något flygbolag är nice men inget måste. Vi funderade på att ha ett kreditkort vi vårt gemensamma konto på icabanken men det kändes shnd att använda då det inte ger någon bonus utanför icabutiken. Rena pengabonusar är också välkommet. Vilket kreditkort skulle ni rekommendera? Vi spenderar nog inte mer än 100000kr per år.
Bank Norwegian kreditkort visa gratis
.
Bra föslag, men vi vill ha ett kreditkort som båda kan använda dvs ha ett extrakort till. Norwegiankortet vad jag vet går inte att få ett extrakort till.
Bara ha egna Bank Norwegian kreditkort
Tyvärr tar de bort reseförsäkringen på kreditkortet från årsskiftet, så Klarnas kreditkort blir sämre då. (Men fortsatt gratis och inget valutapåslag).
Ok men syftet är att få en gemensam faktura då vi vill använda det till gemensamma utgifter.
Collector är ett bra kort för resor, bra reseförsäkring och inget växlingspåslag och gratis extrakort. Inget inbyggt bonusprogram dock, finns något man kan koppla. Tror första året är gratis.
Kolla på om det finns andra affiliatesystem där ni kan samla resepoäng. T.ex. sas shopping, där samlar man eurobonus på samma sätt som cashback via refunder frikopplat från kreditkort.
Bra alternativ, men avsaknaden av bonus gör den mindre attraktiv. Inte för att kreditkort har så bra bonus😅
Ja, bonusen har oftast väldigt begränsad uppsida och avsaknaden av växlingsavgift kan ju bli några 100 på en semester också.