Skulle säga att det för närvarande är det mest optimala upplägget med hänsyn till att maximera cash-back
OBS! Blev typ två dagar sen för betalning av Am-ex fakturan för första gången på ca tre år. Det kostade flera hundra kr, och kommer inte att upprepas igen… varning för det alltså!
Senaste tillskottet är Northmill debitkort. Två skäl till kortet:
Jag blev irriterad när jag förstod att både Amex och Norwegian tog 2% avgift för valutaväxling. För Norwegiankortet tog dessutom Visa en liten inbakad avgift i växelkursen. Allt som betalas med annan valuta än SEK ger avgifter.
Vid resa i några länder behövs fortfarande cash och mina övriga kort tar 35 kr i avgift för att ta ut cash utanför Sverige.
Självklart ska man alltid betala hela skulden varje månad. Har man problem med det så ska man inte ha kreditkort alls.
Jag har som du skrivit satsat på att maximera cashback. Jag har inte något behov av flygplatsernas louncher och är inte flexibel att boka bonusresor utanför skolornas lov. Jag får ca 5 000 kr cashback om året och är väl rätt så nöjd med det. Några som är mycket flexibla med resmål och resedatum kan kanske få ut mer värde med SAS Amex och SAS MC i kombo.
Hur accepterad är amex korten i Sverige och vid näthandel? Jag har under många i rädsla av att behöva gå tillbaka to ett ”normal” bankkort inte vågat satsa på Amex. Men min rädsla är kanske helt obefogad därav frågan. Accepterar alla nätbutiker, appar (typ parkeringsappar, etc) Amex?
Nej, du “måste” ha ett annat kort också. Väldigt många (de flesta?) restauranger tar inte amex, och det är inte ovanligt att nätbutiker osv inte tar amex heller. Verkligen inte i närheten av 95% som tar Amex för min del åtminstone.
Sen har Google & Samsung wallet inte stöd för Amex heller, osäker på Apple.
Om jag tittar på alla olika (antalet) ställen där jag använder/lägger in ett kort, så är det i bästa fall 50/50 vilka som tar AmEx. Tyvärr är det ofta ej accepterat när man ser Klarna-loggan, tex. på Dustin.
Tittar jag på utgifter i kronor så är känslan mer 70 %, för att jag väljer bort butiker som inte tar AmEx. Men det bli svårare och svårare… här är en 136 sidor (!) lång tråd på ämnet:
Min erfarenhet i Östergötland är att de flesta restauranger och cafér tar Amex faktiskt. Tycker nästan det kan vara svårare att hitta online-butiker som tar det ibland konstigt nog. Men att ha ett extrakort i Visa/Mastercard är ett måste. Det finns ju många gratis dock, jag själv har Preem tex. så tycker inte det är något större problem.
Hej! Ny på forumet. Skulle behöva förslag på kreditkort till mig och sambon.
Är mest intresserad av bonusnätter på hotell, resor eller liknande. Vill kunna använda det för betalning av mat (ICA) och drivmedel mm med månadsvis faktura som betalas helt i slutet av månaden. Ska normalt inte användas för köp online eller utomlands, men kan vara bra att ha som backup. Bör ha stöd för Samsung wallet.
Nytt kreditkort för företagare, kostnadsfritt och med 1% casback. Cured heter det. Fick reklam här på rikatillsammans. Koppling till visa och avdrag med 1% på fakturan.
Vet du om man fortfarande kan betala krediträkningen med swish om man aktiverar e-faktura? Jag vill helst betala mina räkningar samma dag jag får dem så jag inte glömmer bort dem, eller att banken strular och inte får e-fakturan i tid.och swish funkar bra då.
Jag har haft SJ Prio mastercard i över 20 år. Förut var det gratis, men sedan kom det en årsavgift. Så länge jag åkte mycket tåg, lönade det sig helt klart och kändes fantastiskt, men nu när jag inte ängre åker tåg, kommer jag nog att säga upp det. Så ja - det är värt att ha det, om man åker tåg en del.
Från 1 December blir kortet än sämre om man inte åker så mycket tåg. Är man på lägsta Sj Prio nivå så halveras poängintjäningen och årsavgiften höjs 120kr. För Sj Prio premium blir det bättre från 1 december med 50% högre poängintjäning. Samma poängintjäning för Prio plus som tidigare, men högre årsavgift alltså.