Väldigt tydligt och bra svar. Tack så otroligt mycket. Förstår betydligt bättre nu samt hur jag ska tänka. En följdfråga. Om jag tänker Utifrån det du skriver så skulle jag säga att jag hade velat ha cashback alternativt/i kombination med rabatter i matvaruaffärer. Vilket kort är bäst då?
Kör amex blue cashback som mestadels ett matkort, reggat till respektive butiks medlemssystem, funkar på systemet och lite andra ställen också. Gör du av med mer än 4666:- per månad så lönar det sig bättre än ett gratiskort som ger 0,5%.
Nedsidan är att det inte går att dra var som helst, så man behöver ha ett visa/mastercard också.
Ingen som använder SJs kreditkort? Om man redan idag åker tåg lite längre sträckor någon gång per år tycker jag den funkar väldigt bra. Nu får jag tillbaka omkring 1,2% för att köpa tågresor för. Tidigare har man kunnat gå betydligt mer för vissa typer av resor men nu har de skruvat ned något men ändå högre än de flesta annars korten om man ändå åker tåg!
Där föll det… ![]()
Har inte ens varit där en gång i livet ![]()
Har varit där en och två gånger samtidigt. Både första och sista… ![]()
Jag har nu ställt frågan om fakturaavgift till Northmill i deras mailformulär på hemsidan, återkommer när jag fått svar.
Nu har Northmill svarat så här: “Vi tar inga avgifter om du använder funktionen “Betala senare”. Men om du väljer att delbetala fakturan så tillkommer en årsränta på 21,9%.”
Ursäkta om detta redan har besvarats här tidigare / står på utgivarens hemsida. Har försökt leta men inte lyckats.
Någon som vet om Forex, Klarna eller Collector Easyliving tillåter extra insättning för att höja maxgränsen på sina kreditkort?
Nu gissar jag bara, så du får ta det för var det är.
Jag skulle tro att det funkar fint med Collector och Forex eftersom de erbjuder ordinära kreditkort kopplat till ett separat konto som belastas med en kredit varje gång man använder kortet.
Klarna har ett annat upplägg där de “kapar” din befintliga banks konto som man kopplar ett autogiro mot. Varje köp med Klarna-kortet dras som en betalning från det ursprungliga kontot. Om man sätter in pengar på sitt Klarna-konto är behållningen på kontot separerat från krediten, omfattas av insättningsgarantin och inte möjligt för Klarna att göra uttag ifrån.
Hos en vanliga kreditkortsutgivare hade en överinsättning istället fungerat som en kreditpost på kontot och reglerat en framtida skuld. Vilket är samma sak som att höja sin kredit. Det har ju kanske ingen större betydelse, men under den (korta?) tid det finns ett överskott på kreditkontot omfattas pengarna i regel inte av insättningsgarantin.
Tack för ditt svar. Jag tog mig tiden nu på morgonen att ring Forex och Collector men ingen av dessa stödjer att göra en extrainsättning. Detta gör Collectors kort svårt att använda då jag emellanåt har behov av att kunna betala mer än 50 000 (ex vid hotell o dyl). Forex har åtminstone en gräns på 100 000. Kanske får jag ansöka om båda och dela upp betalningen på olika kort även om det blir rätt bökigt.
Om någon har ett tips på ett kreditkort som klarar av extrainsättning och som fungerar bra utomlands, dvs inget växlingspåslag el dyl, får gärna skriva det.
Jag har haft debetkort hela mitt liv och hade tänkt säga upp Nordea debetkort och skaffa Norwegian kreditkort och typ Skandia som bank och spara lönen på olika sparkonton istället.
Jag flyger väldigt sällan och åker tåg någon gång per år.
Men i somras skaffade jag Northmill debetkort som är bra med sitt sparkonto man kan föra över mellan på ett ögonblick, utlandsresande samt har typ lika snabba uttagsöverföringar till Nordeakonto som SBAB har.
Däremot har jag ingen koll på hur bra Northmill står sig som kreditkort, ser att man kan koppla en kontokredit till det.
Skulle ni nöja er med bara Northmill som enda kort/kreditkort?
Har även ett förmånskort för luncher från jobbet bör tillägas.
Jag upptäckte just att kortet Avida Black, som ersätter Santander Mitt Kort och Mitt Kort+ från 2025-10-01 nu INTE kommer att införa det valutapåslag om 1,99% som tidigare aviserats! Det verkar alltså bli ett gratis kort utan valutapåslag! (Dock med uttagsavgift.) Det var ju goda nyheter!
Se vidare diskussion i annan tråd: Santander säljer Mitt kort - alternativ? - Nr 22 av midvinter
Nej, jag vill gärna ha åtminstone ett riktigt kreditkort tillgängligt.
Detta för att det ger ett extra lager trygghet genom konsumentkreditlagen, att det är praktiskt att få en samlad faktura att betala en gång i månaden, och att det på marginalen ger lite extra ränteintäkter när man t ex kan ha månadens kreditkortsutgifter på ett högräntekonto. Dessutom brukar det vara krav, eller åtminstone enklare, att hyra bil med kreditkort i stället för med debetkort.
Men Northmill är definitivt ett bra komplement.
Jag kanske missat något, men är det inte enklare att i stället ansöka om höjd/önskad kreditgräns?
Tyvärr är maxgränsen 50 000 på Collector och går inte att höja. Det står på vissa ställen 100 000 men det går inte idag att få högre än 50 och allt över det blir övertrassering. Forex står det 100 000 på men det kan man först få efter 7 månader som kund (vilket inte utannonseras någonstans), så där är gränsen 20 000. Så även där blir det övertrassering.
Senare i vinter ska jag åka utomlands och har 6000 euro som väntar på att betalas på plats bara för hotell. Det blir till att koppla ihop och dela på betalningen för min del på båda korten, samt ha Northmill med sin debitgräns på 5000 kr på en och samma dag som backup om jag får några ytterligare utgifter.
Följer dock med intresse nyheten att Avida kanske har ångrat sig med avgiften, där har jag iaf möjligheten att sätta in mer pengar (eller har iaf haft tidigare när det hette GE Moneybank som blev Santander.. sålänge har jag haft det kortet..).
Tack för tips, hade inte sett den tråden! ![]()
Tänkte bara dela med mig hur jag gjort med korten:
Totalt 4 privatkort + exakt lika för min fru.
Amex Blue cashback, 1,25% utan gräns, 420 kr årsavgift. Alla vardagliga köp i Sverige i SEK. Fruns extrakort har ingen årsavgift.
Norwegian Visa, 0,5%, max 500 kr per år, 0 årsavgift. Alla köp som inte funkar med Amex i Sverige + köp av resor i SEK eftersom de har bra reseförsäkring.
OKQ8, 0 årsavgift, bara köp på OKQ8. Ger lite återbäring men mest tänkt att användas för köp av bränsle till 2 bilar.
Northmill debitkort med konto. Alla köp utomlands, 0 valutaavgift, 0 uttagsavgift för cash i utlandet.
Om någon vill ha inbjudan till Amex eller Northmill så skicka PM.